گزارشی کوتاه از وضعیت توفان فت در بلوچستان


به گزارش روزنامه بلوچستان ، طي چند روز گذشته به طور ميانگين حدود 200 ميليمتر در جنوب بلوچستان واقع در پايين دست سدها باران باريده و زمين هاي کشاورزي سیراب شده است.



کشاورزان بلوچبا تلاش خود بندهايي را برای جمع آوری آب باران به صورت سطحي ایجاد کرده اند تا زمين هاي آنان را سيراب کند و به گفته مسوولان ميزان باران هاي اخير در حدي نبوده است که به ميزان قابل توجهي آب را پشت سدهاي اين منطقه ذخيره کند.

تنها در سد «پيشين» در حوزه شهرستان سرباز يک ميليون مترمکعب آب از باران هاي اخير ذخيره شد.

مسوولان آب منطقه اي سيستان و بلوچستان ظرفيت ذخيره سازي آب در سد پيشين را 175 ميليون مترمکعب اعلام کرده اند و اکنون ميزان آب فعلي جمع شده بيش از 100 ميليون مترمکعب است.

بارش هاي این نعمت الهی در چند روز گذشته همراه با توفان موسوم به «فت» در جنوب بلوچستان در برخي مناطق به شبکه هاي زيربنايي آب و برق خساراتي وارد کرده که بحمدالله خسارت جانی نداشته است.

بنا به گزارش همکاران روزنامه اینترنتی بلوچستان نیروهای هلال احمر و دیگر دستگاههای پیگیر به دنبال امداد رسانی به مردم هستند اما با توجه به خسارات زیادی که به روستاییان زحمتکش منطقه وارد آمده و بسیاری از راهها دچار آبگرفتگی شده اند روند کمک رسانی با مشکل مواجهه است.

بیشتر خانه های این منطقه خانه های کپری، چوبی و گلی است و استحکام لازم را ندارند.

جای خوشحالی است که برخلاف مناطق دیگری که این توفان از آنها گذشته است در بلوچستان تنها فقط خسارات مالی به بخشهای برق ،آّب، مخابرات و راههاي شهري و روستايي و همچنين در برخي از مناطق نيز شامل بخش کشاورزي و صيد و صيادي وارد آمده و مردم نجات یافته اند.

هنگام وقوع توفان در چابهار برق 250 روستا قطع شد که تا لحظه گزارش این خبر مشکل قطع برق150 روستا مرتفع شده است.

همچنين اين توفان موجب وارد شدن خسارت فراواني به راه اصلي چابهار - بريس، پسابندر و گواتر شده است.

همکار روزنامه اینترنتی بلوچستان که این حادثه دامنگیر او نیز شده است میگوید: مردم از برخی مشکلات اظهار گلایه دارند که کمک رسانی باید سریعتر انجام شود اما حجم توفان و باران شدید است و راه های ارتباطی قطع شده که مواد غذایی، آب آشامیدنی و ... از طریق هلیکوپتر به مناطق اعزام میشود.

توفان سهمگین «فت» در کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان و چند کشور دیگه که در مسیر این جبهه توفانی قرار داشتن تلفات انسانی و مالی زیادی بهمراه داشته است.

به بهانه روز معلم/معلم عزیزم روزت مبارک!

 
  اوست خدایی که در میان مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها را تزکیه کند وکتاب وحکمت بیاموزد. (سوره مبارکه جمعه ، آیه 2 )

آموزش علم از جمله کارهایی است که خداوند این صفت نیکوی خود را به پیامبران و پاک خود ارزانی داشته تا به وسیله آن هدایت را به انسانها بیاموزند.

معلم، ايمان را بر ضمیر پاک انسانی ما آدمیان می نگارد و به همه می گوید که به ندای فطرت آسمانی خود گوش دهید، جهل را از دل و روح خود پاک کنید و او کسی است که زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.

خداوند معلم اول و پيامبر معلم ثاني می باشد چون پس از تعليم آدم توسط خداوند دستور "قال يا آدم اننبئهم باسمائهمگ (اي آدم ملائكه را به اين اسماء آگاه ساز/ بقره 33) به آدم عليه السلام داده شده اين بدان جهت است كه اساساً هدف آفرينش انسان با علم و معرفت پيوند ناگستني دارد.

هدف از ارسال معلم ثاني ارائه معرفتي است كه انسان بواسطه آن به عبادت  مي رسد "هو الذي بعث في الاميين رسولاً منهم تيلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب  و الحكمه و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين" (اوست خدايي كه پيامبر بزرگوار از ميان شان  برانگيخت تا بر آنان آيات وحي را تلاوت كند و آنان را پاك سازد و شريعت كتاب و حكمت الهي را بياموزد كه پيش از اين همه در ورطة جهالت و گمراهي بودند(جمعه/2).

در اين آيه همه علوم از جمله بيان، اخلاق،‌ تعليم كتاب و حكمت، براي رهايي از گمراهي  و يافتن راه هدايت (عبادت) توسط

 پيامبر(ص) معرفي شده است.

 شرافت و مرتبه معلم زماني اهميت دارد كه بتواند شان خداوند و پيامبران را در  وجود خود محقق سازد  و پيوند انسان به هدف متعالي خلقت يعني عبادت را برقرار سازد.

معلمي شغل و حرفه نيست، بلکه ذوق و هنر توانمندي است معلمي در قرآن به عنوان جلوه اي از قدرت لايزال الهي نخست ويژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالي است. در نخستين آيات قرآن که بر قلب مبارک پيغمبر اکرم (ص) نازل شد، به اين هنر خداوند اشاره شده است:

 اقرا باسم ربک الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذي علم بالقلم، علم الانسان ما لم يعلم. (علق: 1ـ 5) بخوان به نام پروردگارت که جهانيان را آفريد. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کريمترين است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمي دانست.

افتتاح شد

روزنامه اینترنتی بلوچستان به لطف الله تعالی فعالیت خود را آغاز می نماید
این روزنامه توسط تعدادی از جوانان روزنامه نگاراستان سیستان و بلوچستان ایجاد شده و می توانید آخرین اخبار مربوط به بلوچستان را با ما پیگیری کنید.