چاله های مدیریتی عامل گسترش معضلات شهری در کلان شهر زاهدان

ترمیم ظاهری آسفالت تنها چاره کار نیست و مسئولان باید با تعریف یک برنامه صحیح و جامعه درصدد رفع مشکلات موجود آن باشند چرا که بخشی از مشکل آسفالت به زیر ساخت های آن برمی گردد که مبنای اصول فنی و تخصصی ساخته نشده و نیز کیفیت قیر و اسفالت مطلوب و استاندار نیست.

به گزارش روزنامه اینترنتی بلوچستان ، بی توجهی به این امر سبب می شود تا آسفالت و قیر ریخته شده بر کف خیابان ها جوابگوی نیاز شهر نباشد.شاید بتوان گفت که برخی خیابان و معابر زاهدان تنها با قیر سیاه نقاشی شده که با کوچکترین تغییری در آن و جاری شدن آب شکل ظاهری خود را از دست داده و تبدیل به صفحه ای پر از چاله و دست انداز می شود.از طرفی ناهماهنگی بین ارگان ها سبب می شود تا شاهد تخریب آسفالتی باشیم که شاید چند روزی از عمر آن نگذشته باشد.بارها دیده شده که خیابانی در سطح شهر آسفالت می شود و یک هفته بعد همان خیابان برای عبور تأسیستان شهری همچون آب ، برق ، تلفن و.... با بیل های مکانیکی حفاری شده وبعد به حال خود رها می شود و شاید ترمیم آن چندین ماه طول بکشد.در حالی که زاهدان هر ساله میلیون ها تن آسفالت را می بلعد اما مشکل آسفالت معابر آن همچنان پابرجاست.به نظر می رسد دست اندازهای مدیریتی ، آسفالت خیابان خیابان های کلان شهر زاهدان را فرا گرفته باشد.نبودن زیر ساخت مناسب از عمده ترین دلایل کاهش عمر مفید آسفالت است.تنها ریختن قیر در کف و پوشاندن سطح خیابان ها کافی نیست ، بلکه نگهداری و مراقبت از آن مهمتر است.

به نظر می رسد خیابان های زاهدان متحمل بار سنگین کامیون ها و خودروی سنگین است ، باید با دقت بیشتری پی ریزی و آسفالت شود و با سایر معابر متفاوت باشند.در برخی از خیابان ها عبور اتوبوس های سنگین برای حمل و نقل مسافران و تردد زیاد آنها در مسیر ویژه سبب می شود تا سطح خیابان ها برآمده شده و شکاف بر دارد که این  شکاف ها بر اثر کوچکترین نفوذ آب باران ، سطح وسیعی از مف خیابان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تخریب آن می شود.

کارشناسان حمل و نقل در این خصوص می گویند:قیر ریخته شده برکف خیابان باید از کیفیت بابایی برخوردار باشد و در درجه حرارت ثابت گرم شود و در شرایط مشخص حمل ، پخش و کوبیده شود اگر هر کدام از عوامل فوق به درستی انجام نشود به آسفالت صدمه می زند و بزرگترین و عمده ترین مشکل آسفالت کلان شهر زاهدان ، نبود زیر سازی مناسب است و به همین دلیل است که نمی تواند وزن خودروهای سنگین را تحمیل کند که متأسفانه زمان ، شرایط جوی و آب و هوا نیز در هنگام ریختن آسفالت بر کف خیابان ها باید مورد توجه قرار گیرد که این امر در این شهر معمولا مورد توجه پیمانکاران قرار نمی گیرد.

به گفته این کارشناسان ، خاک استفاده شده در آسفالت باید مناسب باشد و ضخامت آسفالت در معابر مختلف باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین در فصل سرما و دمای کمتر از 10 درجه نباید آسفالت ریزی انجام شود چون باران  اثر تخریبی دارد و به سرعت عمر آن را کاهش می دهد و از طرفی روسازی اگر به خوبی انجام نشود ، ترک موزاییکی روی آسفالت ایجاد شده و فرو می رود.

به عقیده این کارشناسان ، نگهداری از آسفالت یکی از مهمترین عواملی است که برعمر مفید آسفالت می افزاید ، چاله های ایجاد شده تنها نباید پر شود بلکه باید به موازات محور جاده ابتدا گرم شده و سپس پر شود و در برخی از خیابان ها به دلیل زهکشی مطالعه نشده و آب های زیرزمینی که از معابر شهری نفوذ می کند مقاومت آسفالت کاهش یافته و روسازی تحمل و دوام لازم را نخواهد داشت.

کلان شهر زاهدان از دیرباز شاهد جراحی های گوناگون خیابان ها برای خط لوله آب ، تلفن ،فاضلاب و در آینده نزدیگ گاز نیز خواهد بود که باید در طراحی های شهری از کانال های واحد شهری برای انتقال تمام خطوط از درون آن استفاده شود.

متاسفانه عدم توجه به زیر ساخت های اصولی در امر اسفالت سازی سبب شده تا بیش از 90 درصد آسفالت های صورت گرفته که باید بطور میانگین بیش از 5 سال عمر کنند این مهم در کلان شهر زاهدان به کمتر از چند ماه کاهش یافته است و هزینه های بسیار بالایی که برای هر متر آسفالت که بگفته کارشناسان بیش از 100میلیون تومان هزینه برمی دارد و عمده این خرابی های چند ماه منشع آنها به عدم توجه به زیر ساخت ها برمی گردد .

بگفته کارشناسان، در شهر زاهدان در بیشتر موارد عملیات آسفالت معمولا برروی خاک و شن های غیر کوبیده شده صورت می گیرد بطوریکه عملیات سطح کوبی که مهمترین قسمت در امر قیر پاشی و پس از آن آسفالت گذاری می باشد بسیار سطحی و در حد چند غلتک زدن و آبیاری خلاصه شده و بدون مرحله سفت کاری قیر بصورت مایع بر روی زمین خیس ریخته می شود و آسفالت می شود و پس از مدتی چون زیر اصولی کار نشده بود با گرم و سرد شدن هوا قیر داخل آسفالت نیز از هم وا رفته و رگه های ترک در آسفالت ایجاد می شود و پس از مدتی که آب باران و آب های سطحی روی آسفالت چند ساعت باقی می ماند و کم کم به داخل آسفالت نفوذ می کند و پس از مدتی با عبور ماشین های عبوری آسفالت اصطلاحأ شکست می کند و فرو رفته و این همان مرحله ایی است که به دلیل انجام نشدن مرحله غلتک زنی مداوم صورت می گیرد و متاسفانه این مهم در جای جای کلان شهر زاهدان قابل لمس بوده و به نوعی می توان خیابان های زاهدان را به دمل های چرکی تشبیه کرد که هر مدتی به دلیل ضعف های زیر ساختی و حفاری های دستگاههای مختلف ، ترکیده و با پخش شدن چرکهای ،  بقیه پوست سالم خود را هم آلوده خواهد کرد و این امر در خیابان ها اصلی و تازه آسفالت شده مشاهده کرد و هزینه های میلیاردی هم به دلیل عدم توجه مسوولان شهرداری بر امر نظارت ، زمینه را برای سوء استفاده عده ایی فراهم کرده بطوریکه وجود لابی های قومیتی در این امر زمینه را برای ورود پیمانکاران سالم و توانمند کاملا بسته و مردم نیز در این دایره بسته اصلی ترین قربانیان قرار دارند.

متاسفانه مسئولان شهری هم با بی توجهی نسبت به مسائل فنی از جمله عدم اجرای صحیح و فنی پوشش شهری،عدم بستر سازی مناسب و عدم هماهنگی بین دستگاههای مجری تاسیسات شهری،اجرای بد و نامناسب جزئیات راهها از جمله شیب خیابانها ،جزئیات هندسی کانیوها و جدولها از مهمترین عواملی هستند که علی رغم صرف هزینه های بالا و سرسام آور آسفالت به علت تصمیمات غیر کارشناسی و نا آگاهانه عملا نتیجه ای جز تحمیل هزینه های بالا به دولت و اسراف و هدر دهی سرمایه های مردمی پیامدی برای شهروندان زاهدانی نداشته است.

استان ما هم به لحاظ شرایط جوی به نوعی مستثناست.دمای بسیار بالای هوا در تابستان و کاهش شدید دما در زمستان عواملی هستند که لزوم دقت بیشتر در آسفالت و انتخاب مصالح مناسب را بیش از پیش نمایان میسازند اما چیزی که در عمل شاهد آن هستیم عملا بی توجهی و سهل انگاری در طرح آسفالت شهری میباشد.

کنده کاری ها و تخریبهای بدون برنامه آب و فاضلاب و مخابرات و سایر دستگاه ها به بهانه های مختلف از یک طرف و عدم بازسازی مناسب پس از تخریب عواملی هستند که چهره شهر ما را بسیار زشت و موجبات نارضایتی رانندگان وسائط نقلیه و مردم را دو چندان کرده است و این جز از عدم توجه و احساس مسئولیت مدیران شهرداری و دستگاههای نظارتی ، نتیجه نمیشود.البته در شرایطی که فرمانداری زاهدان توسط سرپرست اداره میشود نمیتوان انتظاری جز این داشت.

در این بین پیاده رو های شهر زاهدان و معابر عابر پیاده نه تنها عملا از پوششی برخوردار نبوده بلکه با وصله کاری های صورت گرفته که بعضا توسط خود مردم صورت گرفته عملا چهره شهر را زشت کرده است.

متاسفانه پیاده رو های شهری ما در بدترین وضع ممکن قرار دارند و این حقیقت تلخ دیگریست که کام ما را آزار میدهد و گویا مسئولان شهری نیز از درک این واقعیت عاجز مانده اند.و اینها و عواملی از این دست وجه و سلامت شورای شهر و مسئولان مربوطه را زیر سوال خواهند برد و امید است شاید ،شاید مسئولی از مدیران شهری پاسخی برای مردم داشته باشد.

بیشتر جدول های خیابان های زاهدان فاقد عمق لازم و بعضأ با روکش آسفالت همسطح هستند و با اندک بارش باران ، آب تمام سطح خیابان را فرا می گیرد و آبگرفتگی معابر به حدی می رسد که خودروها در آب شناور می شوند.

هر سال در فصل بارندگی ، خسارت های زیادی به تاسیسات و خانه های زاهدان وارد می شود که بعضأ جان افراد نیز در معرض خطر قرار می گیرد با این وجود ، تا کنون هر زمان که موضوع ایجاد کانال ها در خیابان ها در شهر مطرح شده متاسفانه شهرداری «در حال مطالعه بودن این طرح را بهانه کرده است»

سطح خیابات های زاهدان همواره مملو از چاله های مختلف ناشی از کنده کاری های شرکت آب و فاضلاب است که برش های عرضی خیابان در این زمینه روکش آسفالت را تخریب کرده و آسفالت نامطلوب مجدد آن توسط شهرداری نیز دست اندازهای فراوان و ناهموار شدن سطح خیابان را به دنبال دارد.

هر زمان که مردم از طریق رسانه ها نسبت به اینکه معابر زاهدان دارای روکش آسفالت مناسبی نیستند اظهار گلایه می کردند ، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر می گفتند ، از آنجا که شرکت آب و فاضلاب کنده کاری دارد امکان روکش آسفالت نیست ، اما بعد از اتمام پروژه انتقال آب در حالی که اعتبار آسفالت کنده کاری ها را خود شرکت پرداخته است ، نتیجه این می شود که آنچه هم روکش شده به صورت پلکانی است.

پیاده روهای کلان شهر زاهدان افزون بر نداشتن روکش آسفالت یا سنگ فرش مناسب ، اغلب محل اسباب و آلات تبلیغاتی مغازه ها انباشت زباله و تپه های خاک و شن است که ساماندهی آنها به منظور رفاه حال شهروندان و جلوگیری از ایجاد مشکل برای عبور و مرور آنان از سوی شهرداری بسیار ضروری است.

زمستان و تابستان فرقی ندارد ، خیابان های کلان شهر زاهدان همه فصل پر از چاله و چوله اند.آسفالت ها ترک می خورند و دهان باز می کنند و راه ها ویران می شوند سالهاست که شهروندان تنها وعده می شنوند«آسفالت شهر به زودی بازسازی می شود» ولی کافی است تا وارد خیابان های دانشگاه،معلم،دانشجو،دانش و حاشیه شهر که بحق فراموش شده اند ، بشوی تا بدانی تحقق این وعده ها فقط در حرف و شعار می توان یافت و از عمل خبری نخواهد بود.

اگر گشتی با ماشین در کلان شهر زاهدان بزنی خواهی دید آسفالت های خیابان رها شده اند گویی سالهاست فراموش شده اند،فرقی هم ندارد کدام منطقه شهر باشد.کارشناسان معتقدند آسفالت خیابان ها  نیاز به نگهداری دارد همانند یک کودک که نمی توان به حال خود رهایش کرد که این امر در شهر ما فقط در چند خیابان مهم زاهدان که مسیر تردد مسوولان قرار دارد قابل مشاهده است.بررسی ها نشان میدهد متاسفانه عمر مفید آسفالت ها در زاهدان کمتر از 3 ماه قرار دارد بی توجهی به عوامل متعدد موجب شده آسفالت ها طول عمر چندانی نداشته باشد.

آسفالت ها عمر نکرده می میرند ، عمرشان گاه به نیم سال هم نمیرسد کیفیت شان فدای ندانم کاری های سودجویان می شودو مردم باید تاوان زد و بندهای پشته پرده پیمانکاران با برخی مسوولان شهرداری به عنوان دستگاه متولی این مهم را باید پرداخت کنند و حیف و میل سالانه میلیاردها تومان هم به چشم دستگاههای نظارتی نیامده و از جیب مردم محروم به جیب دلالان میرسد.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان ، این مجموعه به عنوان نماینده دولت در استان به لحاظ واگذاری اختیارات و تسهیلات به شهرداری از هیچ گونه حمایتی فروگذاری نخواهد کرد و طی یک سال گذشته بیش از 150 میلیارد ریال به شهرداری از سوی دولت پرداخت شد که کمک های مردمی و فعالیت های شهرداری در زمینه بهبود وضعیت شهر چندان مطلوب نبوده است.

و این در حالی است امسال برای بهبود عبور و مرور در داخل شهر زاهدان 370 میلیارد ریال در خواست شده که با حمایت و کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این اعتبار در لاریحه بودجه گنجانده شود.

انتقاد چند ساله شهروندان زاهدانی از وضعیت آسفالت خیابانها و معابر عمومی این کلان شهر

برخی از شهروندان زاهدانی با انتقاد از وضعیت نابسامان آسفالت خیابانها و معابر عمومی این شهر ، خواستار رسیدگی جدی مسئولان شهری در راستای رفع این مشکلات شدند.

به گزارش روزنامه اینترنتی بلوچستان ، این افراد با اشاره به خرابی گسترده آسفالت و سطوح معابر عمومی شهر زاهدان ، کیفیت پایین و نامطلوب بودن خدمات ارائه شده در این حوزه را مهم ترین مشکل وضعیت نابسامان خیابان ها و معابر عمومی مرکز سیستان و بلوچستان ذکر کردند.

یک شهروند زاهدانی در این خصوص گفت : در بسیاری از نقاط شهر آسفالت مناسبی وجود ندارد و این در حالی است که خودروها و وسایل نقلیه درون شهری برای تردد با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

رضا احمدی افزود:زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان بایستی از وضعیت مطلوبی در مقایسه با دیگر شهرهای استان برخوردار باشد اما عدم وجود زیر ساختهای مناسب شهری در زاهدان ، موجب بروز این مشکلات و زشت شدن چهره شهر شده است.

وی اظهار داشت:نبود زیر ساخت های مناسب و عدم انجام زیر سازی مطلوب در زمان اجرای طرح ، معضل جدی در این بخش است که موجب خرابی و از بین رفتن آسفالت خیابان ها پس از مدت کوتاهی می شود.

یک استاد دانشگاه نیز در این خصوص می گوید:سیستم هماهنگ کننده دستگاههای حفاری بایستی جلوی حفاری های بی اندازه  را در کلان شهر زاهدان گرفته و برای آسفالت خیابان های حفاری شده نیز برنامه مناسبی تدوین شود.

به گفته وی ، عدم زیر سازی مناسب در برخی از حفار های انجام شده و آسفالت نامناسب توسط دستگاههای حفار موجب کاهش کیفیت بسیار پایین سطح آسفالت در این شهر شده است.

وی ادامه داد:شهرداری زاهدان بایستی برای لکه گیری و زیر سازی خیابان ها نظارت دقیق داشته باشند و از لوازم و مصالح مطلوب و با کیفیت استفاده کنند.

این استاد شهر سازی یاد آور شد:علیرغم ایجاد زیر گذر و روگذر در برخی از خیابان های اصلی زاهدان ، مسئله ترافیک در این شهر همچنان باقی است و علت اصلی آن نیز خرابی های گسترده خیابان ها و گذرگاههای اصلی شهر است.

وی با اشاره به تلاش پلیس راهنمایی و رانندگی برای رفع مشکل ترافیک در کلان شهر زاهدان افزود:به دلیل خراب بودن سطح خیابان های این شهر ، مشکل ترافیک زاهدان رفع نمی شود و شهرداری به عنوان متولی این امر باید با تلاش های هدفمند و البته غیر شعاری و کاربردی برای رفع مشکل قدیمی آسفالت و ترمیم خیابان های شهر اقدام کند.

رفع مشکل آسفالت خیابان ها و معابر کلان شهر زاهدان به مدیران شهری برمی گردد که باید درصدد یافتن  راهکارهای جدید و استفاده از روش های نوین باشند.استفاده از نظرات آنها می تواند برای روشن کردن اذهان عمومی مفید باشد که روزنامه اینترنتی بلوچستان درصدد گرفتن پاسخ و نظرات مسئولان شهری در این خصوص برآمد که پس از پیگیری های مکرر موفق به شنیدن نظر مسئولان شهری نشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر