نبود اعتبار 20 میلیاردی عامل روز شماری مردم زاهدان برای شنیدن صدای سوت قطار

اتصال راه‌آهن كرمان به خط ريلي پاكستان در زاهدان به طول 500 كيلومتر موجب خواهد شد تا كشورهاي جنوب شرق آسيا كالاهاي توليدي خود را به بازارهاي دنيا بويژه اروپا، بخش‌هايي از آفريقا و كشورهاي آسياي ميانه به جاي حمل از طريق دريا با راه‌آهن كه هزينه بسيار كمي نسبت به حمل و نقل دريايي دارد جابه‌جا نمايند.
از سوي ديگر با توجه به حجم بسيار بالاي حمل و نقل كالا بين ايران و پاكستان كه هم‌اكنون حجم بسيار بالايي از كالاهاي تجاري و بازرگاني بين دو كشور از طريق راه‌آهن پاكستان از طريق زاهدان انجام مي‌شود با كاهش هزينه حمل كالا بين دو كشور اجناس وارداتي و صادراتي بسيار ارزان در اختيار مردم ايران و پاكستان قرار مي‌گيرد. بر اين اساس دولت محترم جمهوري اسلامي بعد از اتمام خط آهن كرمان به بم كه صرفا به منظور رونق اقتصادي شهرستان بم اجرا شده بود عمليات اجرايي خط آهن بم به زاهدان را به طول 300 كيلومتر آغاز نمود.
بررسی ها نشان میدهد در چند سال اول اجراي اين پروژه به دليل اختصاص نيافتن اعتبار كافي طبق برنامه زمان‌بندي اين خط آهن پيشرفت چنداني نداشت هر چند دولت دوم خرداد مرتبا از طريق تبليغات گسترده اعلام مي‌نمود كه اين پروژه در پايان سال 84 مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت معاون اول رئيس‌جمهور وقت نيز در سفر خود به پاكستان اين قول را به كشور همسايه داده بود. بالاخره با افزايش چند برابري اعتبارات پروژه راه‌آهن بم به زاهدان در دولت نهم وزير راه و ترابري وقت بهره‌برداري از آن را به اواخر سال 78 موكول كرد كه باز هم محقق نشد! در خرداد ماه سال 88 پروژه آماده بهره‌برداري شده و سوت قطار باري و مسافربري در زاهدان شنيده شد و حتي در شهريور آن سال قطار كانتينر بر اكو كه از اسلام آباد حركت كرده بود در زاهدان طي تشريفاتي عازم تهران و استانبول تركيه شد ولي از آن تاريخ به بعد خبري از ورود قطار به زاهدان نشد. در شهريور سال 88 به هنگام اجراي مراسم حركت قطار كانتينري اكواز زاهدان استاندار سيستان و بلوچستان قول داد حداكثر تا آذر ماه قطار مسافربري و به دنبال آن باربري كار خود را آغاز و حتي توضيحا گفته اينكه هنوز ايستگاهي براي انجام خدمات مسافري ساخته نشده مهم نيست زيرا از چادرهاي بزرگ نظير چادرهاي حجاج براي انجام امور خدماتي مسافري در كوتاه مدت استفاده خواهد شد.
و امروز كه حدود 14 ماه از زمان به پايان رسيدن عمليات اجرايي پروژه راه‌آهن بم به زاهدان مي‌گذرد هنوز هيچ خبري از شنيدن سوت قطاري كه در خرداد ماه 88 قول آن را به مردم سيستان و بلوچستان داده‌اند خبري نيست و متاسفانه هيچ مسئولي در اين زمينه پاسخگو نيست و اين در حالي است كه هنوز اين پروژه كه چند سال قبل عمليات اجرايي آن آغاز شده بود مورد بهره‌برداري قرار نگرفته وزير راه و ترابري در خرداد ماه سال قبل به هنگام افتتاح سايت پايانه حمل و نقل مرزي ميلك در سيستان گفت پروژه 1350 كيلومتري راه‌آهن چابهار به سرخس تا پايان دولت دهم مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد كه البته هنوز عمليات اجرايي آن تا اين زمان شروع نشده است. در ارتباط با زمان بهره‌برداري كامل از خط آهن بم زاهدان از مسئولين راه‌آهن كشور كه سئوال مي‌شود مي‌گويند براي احداث ايستگاه ، بيست ميليارد ريال اعتبار لازم است كه تا اين اعتبار تامين نشود امكان شنيدن سوت قطار مسافربري در زاهدان ممكن نيست و زماني كه در اين خصوص از مسئولين كشوري در سيستان و بلوچستان سئوال مي‌شود كه قضيه ورود قطار در خرداد ماه سال 88 چه بود و چرا بعد از آن قطاري وارد زاهدان نشد مي‌گويند يكي از تونل‌هاي مسير ريزش كرده و ماه‌هاست كه تلاش براي بازسازي و مرمت آن نتيجه‌اي نداشته است و گروهي هم از متخصصان اين پروژه مي‌گويند چون وزارت راه و ترابري مطالبات پيمانكاران خط راه‌آهن بم به زاهدان را پرداخت ننموده در بازسازي تونلي كه گفته مي‌شود ريزش كرده اقدام عملی چنداني نشده است.
و بالاخره اينكه مردمي كه بيش از يك سال است در انتظار سوار شدن قطار روز شماري مي‌كنند نمي‌دانند حرف چه كسي را باور كنند چرا كه اطلاع رساني از سوي مسئولين وزارت راه و ترابري در اين زمينه نمي‌شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر