جهت اطلاع! مسوولان شهری زاهدان/حادثه هیچ‌گاه خبر نمیکند



روزنامه بلوچستان – انور.م.
درست است که دستیابی و استفاده از نعمت گاز برای مردم صبور سیستان و بلوچستان یک آرزوی دیرینه است اما در ادامه به معضلی که ممکن است حوادث جبران ناپذیری را به بار بیاورد پرداخته میشود.

سیستان و بلوچستان استانی است که به دلیل شرایط جغرافیایی خود از دارا بودن نعمت گاز محروم است و این در حالی است که گاز یکی از به صرفه ترین منابع خدادادی جهت استفاده بشر در زندگی روزمره برای مصارف گوناگون به حساب می‌آید .
پس از اجرای طرح سراسری سهمیه بندی بنزین در بسیاری از استانها شاهد افزایش روند استفاده مردم از گاز CNG بودیم به طوری که هجوم مردم برای استفاده در آن شهرها باعث شد تا صفهای طولانی در محلهای پمپ گاز تشکیل شود.

در شهر زاهدان نیز اگر مسیر میدان رستم که نزدیک بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان می باشد را به سمت مناطق مسکونی زیبا شهر  ادامه دهیم با بویی عجیب که با شرایط موجود می بایست کمتر در استان شاهد آن باشیم رو به رو می‌شویم بوی آزار‌دهنده شدید گاز!
این نکته نخستین چیزی است که موجب جلب توجه کسانی که از آنجا عبور میکنند می‌شود و در این بین با صف طولانی خودروها به‌خصوص وانت بارهایی که دوگانه سوز هستند رو به رو می‌شویم .
منشاء این بوی آزار‌دهنده و خطرناک تزریق گاز از سیلندرهای گاز خانگی به خودروهاست که در اثر نشست گاز مشکلات تنفسی
زیادی را به وجود آورده و زمینه‌ساز حوادث جبران ناپذیری خواهد بود و این درحالیست کهوانت بارها حامل انواع میوه اند و اطرافشان پر از مشتری؛ فکرش را بکنید !!!
برخی از خودروهای مسافربر شخصی که بعضا در آژانسهای محله ای نیز فعالیت میکنند نیز از این طریق مبادرت به سوخت گیری می کنند.
حال اگر جرقه ای هرچند کوچک روشن شود چه پیامدی در پی خواهد داشت؟
به گزارش روزنامه بلوچستان و به نقل از اهالی ساکن در منطقه از ساعات ابتدایی شب به بعد رانندگان و خودروها به این محل مراجعه کرده و شروع به انتقال گاز به مخزن خودروهای دوگانه سوز خود-که بعضا به صورت غیر استاندارد گاز سوز شده اندمی‌کنند.
روند سوختگیری این ماشین‌ها به این صورت است که آن‌ها در ابتدا به وسیله شیلنگ٬ فیلتر شناور و یک بطری بزرگ آب اقدام به هواگیری مخزن گاز خودروی خود می‌کنندکه این کار بدون هیچگونه رعایت موارد ایمنی و حفاظتی است.
از بیان دقیق سوخت گیری به این شکل صرف نظر میکنم اما اگر به منطقه اشاره شده مراجعه شود بطریهای هوا گیر٬ فیلترها و شناورهای خودروها و … قابل مشاهده است.
اهالی می گویند بوی گاز و احتمال هر لحظه انفجار این خودروها موجب سلب آسایش ما شده و زمانی که به این افراد متخلف تذکر می دهیم با لحنی بد و گاها پرخاشگرانه آن‌ها روبرو می شویمجسارت آن‌ها به جایی رسیده که به ما پیشنهاد می دهند شما به فکر خودتان باشید، ما سیلندرها را خریداری میکنیم و چون مکانی برای سوختگیری نداریم در این مکان به کار خود ادامه می دهیم.
در پیگیریهایی که توسط روزنامه بلوچستان به عمل آمده محل اصلی مجهز کردن غیرمجاز خودروها به سیستم گاز خیابان شهید فاضلی زاهدان معروف به شهرک جوشکاران است.
در این منطقه افراد میتوانند با صرف هزینه 350 الی 400 هزار تومان خودروی خود را گاز سوز نمایید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر