خطر شیوع بیماری مالاریا بعد از توفان زیاد است

مناطق بلوچستان بخصوص چابهار دارای زمین هایی با خاصیت نفوذ ناپذیری کم نسبت به دیگر نقاط استان است . این امر سبب شده تا پس از بارانهای شدید چند روز گذشته جنوب بلوچستان برکه های زیادی از آب های راکد در این مناطق مرطوب ایجاد شود که این امر می تواند بستری برای پیدایش پشه مالاریا یا همان (آنوفل ماده) باشد که با تکثیر خود در این آبهای راکد تهدید خاموشی برای سلامت مردم منطقه خواهند بود.
به گزارش خبرنگار محلی روزنامه بلوچستان از این مناطق ، وجود برکه های متعدد در مناطق مسکونی چابهار و عدم توجه جدی به خطرات آبهای راکد سبب شده تا پشه مالاریا در خاموشی هدفمند خود ، برای توفانی دیگر در آینده نزدیک در حال تکثیر خطرناک خود باشد.
توفان 7 میلیاردی «فت» که طی چند روز گذشته جنوب بلوچستان را درنوردید خسارات مالی زیادی بهمراه داشت  بگونه ایی که تا کنون خسارات برآور شده آن ، بیش از 7 میلیارد بوده و با توجه به شدت خسارات و تخریب جدی راههای ارتباطی ، از طریق هوایی امداد رسانی به جنوب بلوچستان ادامه دارد.
به گفته مسوولان چابهاری در بسیاری از مناطق این شهر وجود آب های راکد باقی مانده از توفان «فت» و بارش 110 میلیمتری باران می تواند زمینه ساز توفان دیگری با عنوان مالاریا در این منطقه باشد.
طبق آمارهای منتشر شده در سال گذشته بیش از 11هزار و 460 گزارش ابتلا به بیماری مالاریا در ایران گزارش شده که متاسفانه 70 درصد آن مربوط به بلوچستان بوده است. 
با توجه به این آمار و شرایط به وجود آمده در منطقه باید تمهیدهای ویژه ای از طرف مسوولان مربوطه پیش بینی شود تا از بروز توفانی جدید جلوگیری شود.
راه های پیشگیری از مالاریا:
روش های بسیار زیادی برای جلوگیری از چرخه این بیماری و مرگ ومیرهای ناشی از آن وجود دارد. یکی از روش های ضروری برای پیشگیری از مالاریا از بین بردن آب های راکد برای جلوگیری از تخم ریزی پشه مالاریا و استفاده از آفت کش هایی به نام د.د.ت است. این دو روش در گذشته بسیار موثر واقع می شد بخصوص در شهرهایی که احتمال گسترش این بیماری در آنجا بسیار کم بود مثل واشنگتن، اما در مناطقی که احتمال بروز مالاریا بسیار زیاد است، این روش ها دیگر کاربرد چندانی ندارند.
از دیگر عواملی که به پیشگیری از مالاریا کمک می کند نصب پنجره های توردار در منازل و یا پشه بند است. هر چه انسان کمتر در معرض پشه آنوفل قرار گیرد، احتمال بروز او به این بیماری طبیعتا کمتر است. تمام مسافرانی که به مناطق گرمسیر مسافرت می کنند اعم از بچه، طفل و... باید با استفاده از داروهای ضدمالاریا از خود حفاظت کنند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر