کمبود امکانات امداد و نجات در بلوچستان ایران

کمبود بالگرد اختصاصی در استان حادثه خیز بلوچستان
به گزارش خبرنگار روزنامه بلوچستان ، در بلوچستان ایران با وجود حوادث زیاد در مقاطع مختلف و پهناوری بسیار زیاد این استان اما تا کنون برای امداد رسانی به مصدومین حوادث باید برای استفاده از بالگرد ،  از دیگر استانها گدایی کنیم تا اگه دلشان به رحم آمد یک بالگرد را بعد از نامه نگاری های زیاد به استان ما برای مدت محدود مامور کنند که معمولا هم نوش داروی بعد از مرگ سهراب بوده و در لحظات اول حوادث ، خبری از بالگرد بومی نبوده و نیست و این سوال مطرح می شود چرا در استان بلوچستان ما که معمولا آبستن حوادث طبیعی است یک بالگرد برای امداد رسانی در موارد اضطراری وجود ندارد؟؟
البته جواب دادن به این سوال خیلی هم نیاز به نفکرات فیلسوفانه ندارد باید ضعف بعضی از مدیران ارشد استانی را از بین گزینه های احتمالی این سوال برگزید.
اما این سوال در ذهمنم بی جواب ماند چرا وقتی الله بلوچستان را در نعمات خودش قرار داده و مهد کشاورزی و دامپروری و شیلات کرده چرا در مواقع بحرانی که این هم نعمتی از الله است مردم محروم بلوچستان باید تاوان ضعف مدیریتی مسوولان را بدهند؟
بر اساس قوانین پدافند غیر عامل استان بلوچستان ایران جزء استانهای خاص و حادثه خیز قرار گرفته و در توفان فت یا همان الماس که می توان به حق آن را بچه «گونو» نامید برای همه اثبات شد که جنوب بلوچستان در مقاطعی که بحرانهای آب و هوایی مواجه است باید بصورت اضطراری به داد مردم محروم و راحتتر بگویم فراموش شده برسند.
طول امواج 4 متری توفان «فت» یا الماس اگر به 10 متر میرسید بطور حتم چابهار زیبای بلوچستان با مشکلات جبران ناپذیری مواجه می شد و در این بین هم  یک دستگاه آنالیز طول امواج در دریای خروشان چابهار به ارزش 500 میلیون تومان هم غرق شد و سامانه GPS آن هم از کار افتاد و امکان رد یابی وجود نداره که این هم یکی دیگر از دسته گلهای جوجه توفان «فت» بود.
و پس از این موارد تازه مسوولان ارشد استانی به این نتیجه رسیدن که باید یک بالگرد در خود بلوچستان همیشه در حالت آماده باش باید قرار داشته باشد تا در مواقع بحرانی به جای گدایی از استانهای مجاور مستقل باشیم و از عدالت شیرین دولت دهم مردم محروم بلوچستان هم بیشتر بهره مند شوند.
اکثر جاده ای مواصلاتی و ارنباطی بلوچستان با توجه به ساختار شکننده ایی که دارند با کوچکترین فشاری تخریب شده و راهها بجای فرصت به تهدید مبدل می شوند و برقراری ارتباط را به سایر نقاط استان پهناور بلوچستان با مشکلات زیادی همراه می سازد و بررسی ها هم این معضل زیر ساختی را به خوبی نشان داده  و در توفان گونو مشخص شد که راههای مواصلاتی از کوچکترین استانداردهای راه سازی هم بی بهره می باشند و در این بین صرف هزینه ای میلیاردی از بیت المال یا بهتر بگویم بیت الحال هم مانند دیگر طرح های عمرانی بی پایه و اساس فقط چند صباحی در ظاهر زیبا بوده و در عمل و زیر بار یک باره میلیاردها تومان غرق می شود و باز تکرار همین قصه تلخ....
اما به راستی مسوولان از این مشکلات جاری  اطلاع ندارند؟!!!! و اینجاست که به یاد جمله ایی زیبا افتاده که چه خوش خوش گفت آن شاعر ادمی که خوابه میتونی بیدارش کنی اما مسوولی که خوش رو به خواب زده والله که نمیشه بیدارش کرد و در همون خواب رویاییش خواهد ماند و مردم بلوچ هم در این خواب زیبای مسوولان جایگاهی نداشته و ندارند....
البته از انصاف هم نگذریم امداد رسانی ها طی این چند مدت به گزارش های ارسالی خبرنگار روزنامه اینترنتی بلوچستان از منطقه نشان میدهد تلاش های خوبی صورت گرفته اما عقل حکم می کند پیشگیری بهتر از درمان 7 میلیاردی در بلوچستان است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر