چای ترش یکی دیگر از توانمدیهای بلوچستان

سیستان و بلوچستان رویشگاه اختصاصی «چای ترش» در ایران
خراسان - با وجود این که سیستان و بلوچستان تنها رویشگاه چای ترش یا چای مکی در ایران به شمار می آید اما این محصول گیاهی با ارزش برای فرآوری به دیگر استان های کشور صادر می شود و به دلیل این که از کشاورزان جنوب این استان که به کشت این محصول مشغول هستند حمایت های لازم صورت نمی گیرد، انگیزه کشت چای ترش یا قرمز در این منطقه کاهش یافته است در حالی که با حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی، می توان ضمن ایجاد اشتغال پایدار، زمینه های صادرات و هم چنین رونق تولید این محصول گیاهی را در سیستان و بلوچستان به وجود آورد چرا که چای ترش تولیدی در جنوب این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی رقابت با انواع خارجی خود را دارد.
این چای گیاهی خواص دارویی فراوانی دارد و برای تقویت اعصاب و کنترل فشار خون مناسب است.
سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور با توانمندی های فراوانی در زمینه کشاورزی، دام پروری و تجاری است که کشت چای ترش به ویژه در شهرستان های جنوبی دلگان و نیکشهر به عنوان یکی از توانمندی های این استان مستعد محسوب می شود که در این راستا کشت این محصول در دو سه دهه اخیر در این استان رونق قابل ملاحظه ای یافته است، پیش از این چای ترش به عنوان سوغات از کشور عربستان به ایران وارد می شد.

از مشخصات این گیاه می توان به ارتفاع حدود ۶۴ تا ۴۲۹ سانتی متری آن، رنگ سبز تیره متمایل به قرمز، برگ های متناوب ، رگبرگ های پنجه ای و برگ ها دارای ۷ -۳ لوب و حاشیه برگ ها دندانه ای ، بدون کرک و دم برگ بلند یا کوتاه آن اشاره کرد . در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سطح زیر کشت چای ترش در استان ۳۳۰ هکتار است که از این مقدار سالانه ۲۹۰ تن چای ترش به دست می آید . «محمد علی نیکبخت» افزود: کاشت این محصول در اردیبهشت و خرداد ماه آغاز می شود و برداشت آن نیز در ماه های آبان و آذر است. یک شهروند زاهدانی نیز گفت: برای این محصول ، بازار فروش خاصی در داخل استان وجود ندارد. «جلیلی» افزود: این محصول با وجود فراوانی آن برای خیلی از افراد ناشناخته مانده است. رئیس جهاد کشاورزی دلگان نیز سطح زیر کشت چای ترش در این شهرستان را ۱۸۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از هر هکتار زمین زیر کشت چای ترش، ۸۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می شود. «منصور عدل »افزود: در هنگام کاشت و برداشت این محصول حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند. یک کشاورز دلگانی هم گفت: خریداران این محصول بیشتر از واحدهای صنعتی مشهد، تهران و یزد به این منطقه می آیند و به خاطر نبود کارگاه فرآوری مجبور هستیم محصول خود را به قیمت پایین تر به آن ها بفروشیم.«عبدالرحیم بامری» افزود: اگر کارگاه فعال چای ترش در منطقه وجود داشته باشد محصول پس از برداشت مستقیما به کارگاه انتقال می یابد و فرآوری می شود که می تواند به ایجاد اشتغال در استان کمک کند.مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر اظهار داشت: سطح زیر کشت چای ترش در این شهرستان ۱۵۰ هکتار است و از هر هکتار ۶۰۰ کیلو محصول برداشت می شود .
«حبیب رئیسی» افزود: برداشت این محصول بیشتر توسط زنان صورت می گیرد و برای حدود ۲۰۰ نفر زن و مرد اشتغال ایجاد می شود که در صورت وجود کارگاه های فرآوری، هم کشت محصول و هم میزان اشتغال به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. فروشنده یکی از عطاری های زاهدان گفت: با وجود این که این گونه گیاهی در استان به وفور کشت و یافت می شود متاسفانه چای ترش موجود در بازار از دیگر استان ها تامین می شود.
یک کارشناس اقتصادی نیز گفت: نبود کارگاه های فرآوری و نبود حمایت های لازم از تولیدکنندگان این محصول گیاهی باعث کم رونق شدن و پایین آمدن انگیزه کشاورزان برای کشت آن شده است. «جوادی» افزود: اگر کارگاه فرآوری چای ترش فعال شود کشاورزان می توانند در ایام فراغت در این کارگاه ها مشغول به کار باشند و به رشد چرخه اقتصادی کمک کنند.یکی از فرهنگیان نیکشهر گفت: این گونه گیاهی، علاوه بر خاصیت دارویی زیادی که دارد به تنظیم فشار خون کمک می کندو در صنایع غذایی و آرایشی هم مورد استفاده قرار می گیردبه گونه ای که بومیان از قسمت های مختلف آن در آشپزی استفاده می کنند. «بارکزایی» افزود: کاسبرگ تازه این گیاه برای تهیه سالاد ، پخت کیک، سوپ، سس و پودرهای خوراکی و اسانس چای ترش برای تولید نوشابه هایی مانند لیمونات مورد استفاده قرار می گیرد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر