چای ترش یکی دیگر از توانمدیهای بلوچستان

سیستان و بلوچستان رویشگاه اختصاصی «چای ترش» در ایران
خراسان - با وجود این که سیستان و بلوچستان تنها رویشگاه چای ترش یا چای مکی در ایران به شمار می آید اما این محصول گیاهی با ارزش برای فرآوری به دیگر استان های کشور صادر می شود و به دلیل این که از کشاورزان جنوب این استان که به کشت این محصول مشغول هستند حمایت های لازم صورت نمی گیرد، انگیزه کشت چای ترش یا قرمز در این منطقه کاهش یافته است در حالی که با حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی، می توان ضمن ایجاد اشتغال پایدار، زمینه های صادرات و هم چنین رونق تولید این محصول گیاهی را در سیستان و بلوچستان به وجود آورد چرا که چای ترش تولیدی در جنوب این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی رقابت با انواع خارجی خود را دارد.
این چای گیاهی خواص دارویی فراوانی دارد و برای تقویت اعصاب و کنترل فشار خون مناسب است.
سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور با توانمندی های فراوانی در زمینه کشاورزی، دام پروری و تجاری است که کشت چای ترش به ویژه در شهرستان های جنوبی دلگان و نیکشهر به عنوان یکی از توانمندی های این استان مستعد محسوب می شود که در این راستا کشت این محصول در دو سه دهه اخیر در این استان رونق قابل ملاحظه ای یافته است، پیش از این چای ترش به عنوان سوغات از کشور عربستان به ایران وارد می شد.

بررسی وضعیت نگران کننده گسترش خزنده بیابان ها در سیستان و بلوچستان

حامد. ش - روزنامه بلوچستان

وجود 5/4میلیون هکتار بیابان در پهناورترین استان کشور ، سیستان و بلوچستان میتواند زنگ خطری را برای مسوولان متولی بیابان زدایی به صدا در آورد بگونه ایی که رشد خزنده این تهدید زیست محیطی در آینده نزدیک بسیاری از فرصت های طلایی را در استان محروم و فراموش سیستان و بلوچستان به تهدیداتی همچون مهاجرتهای اجباری و کمرنگ شدن کشاورزی به عنوان مهمترین صنعت در سیستان و بلوچستان مبدل کند.
استان سیستان و بلوچستان با وسعتی معادل 187 هزار و 502 کیلومتر مربع واقع در جنوب شرق کشور یکی از کم تراکم ترین استان های کشور از نظر جمعیتی است و با دارا بودن 4/11درصد از مساحت کل کشور از نظر وسعت دارای رتبه نخست قرار دارد که بالغ بر 5/4میلیون هکتار بیابان و نزدیک به یک میلیون هکتار ماسه زار در سیستان و بلوچستان وجود دارد.
بررسی ها نشان میدهد سیستان و بلوچستان از جمله استان های بیابانی کشور است که با مسائلی چون بالا بودن میزان درجه حرارت، بارندگی کم، ذخایر آب زیر زمینی و پوشش گیاهی فقر و خاک فرسایش پذیر رو به روست و این محدودیتها همراه با فقر زیاد، درصد بالای بی سوادی، رشد زیاد جمعیت، مهاجر پذیری و بیکاری باعث شده تا سطوح بسیار وسیعی از آنرا بیابان و شن زار در بر گیرد.
اراضی بیابانی اگر چه به طور طبیعی واجد شرایط محدود کننده است، اما پتانسیل بالایی دارند که در صورت مدیریت آب و خاک می تواند تأمین کننده غذا و معشیت بسیاری از جمعیت گردند که متاسفانه این فرصت ها در این استان به چشم مسوولان نیامده و گاها نیز از این فرصت ها به عنوان تهدیدات خاموش یاد کرده و ضعف های زیر ساختی و ضعف های مدیریتی خود را در طوفان های شن سیستان مدفون می کنند و با خیالی راحت شاهد رشد خزنده مراتع بیابانی و در نتیجه برچیده شدن مراتع سر سبز و حاصل خیز در این استان دور می شوند.

آنچه در این میان نگران کننده به نظرمی رسد تخریب زمین در اراضی خشک و نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب است که از آن به بیابان زایی تعبیر می شود و مهمترین عوامل این پدیده تعییرات اقلیمی و فعالیت های نامناسب استانی است و از نتایج آن هجوم ماسه های روان به اراضی کشاورزی، ‌اماکن مسکونی و صنعتی، راه های مواصلاتی، خطوط ارتباطی و… است به طوری که از وسعت دو میلیون و پانصد هزار هکتاری بیابان های تحت تأثیر فرسایش بادی استان بیش از یک میلیون هکتار به شرایط بحرانی رسیده است و هم اکنون بالغ بر 5/4 میلیون هکتار بیابان و نزدیک به یک ملییون هکتار ماسه زار در استان وجود دارد که این میزان با کم توجهی و گاهأ عدم توجه دلسوزانه مسوولان در آینده نزدیک ، حجم زیادی از روستاهای فعال و زنده استان را از پای در آورده و شاهد تشدید مهاجرتهای ناخواسته روستاییان از روستاها به شهرها خواهیم بود که در عمل این مهم بسیاری از برنامه ریزهای کلان کشور را که مبتنی بر تقویت روستاها در استانهای محروم می باشد را با شکست مواجه می کند و در این بین آمارهای رنگین و دلچسب مسوولان نیز خواسته یا ناخواسته به تقویت این اپیدمی خزنده و خاموش کمک شایان توجهی کرده و در واقعیت نیز ، مردم درد کشیده و محروم عمدتأ اصلی ترین قربانیان این اپیدمی قرار دارند که تزریق وامهای باتلاقی وار ، علاوه برآنکه نمی تواند حلال مشکلات معیشتی مردم باشد آنان را در باتلاقی غرق می کند که امیدی به رهایی از این گرداب معیشتی تا کنون کشف نشده است.

سوزن دوزی، هنر در حال فراموشی زنان بلوچ

به گزارش روزنامه بلوچستان ، سوزن دوزی یکی از رودوزی های منحصر به فرد کشور است، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که بیانگر ذوق، سلیقه، سنت و هنر در حال فراموشی زنان بلوچستان است.      
سوزن دوزی بلوچستان، هنری ارزشمند است که از آن به عنوان نور چشم، سند هویت، موجودیت و پشتوانه زنان بلوچ نام برده می شود.
سوزن دوزی با زندگی روزمره زنان بلوچستان آمیخته است و هر دختری به موازات آموزش اصول زندگی، سوزن دوزی را نیز فرامی گیرد و با نقوشی هندسی (گلها، بوته ها و ترکیب رنگ ها) جهانی خیال انگیز را به نمایش می گذارد، تمامی زنان بلوچ، چه آنها که در ایران و در استان سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و چه آنها که در پاکستان، افغانستان یا در دیگر نقاط دنیا ساکن هستند، فقیر و غنی از سوزن دوزی برای تزئین لباس هایشان استفاده می کنند.
سوزن دوزی هنری است با قدمت و سابقه ای به بلندای تاریخ بلوچستان، از این رو به آن بلوچی دوزی هم می گویند. این هنر- صنعت ریشه درتارو پود زندگی عشیره ای منطقه، بازتاب ذوق و خلاقیت زنان در آئینه نقوش و طرح های جاودانه دارد.
ریشه های این هنر را می توان درلایه های زیرین تاریخ قومی منطقه یافت، همراه زنان بلوچ، بی هیچ واسطه هرکجا که ردپایی از زنان بلوچ یافت شود، سوزن دوزی نیز عظمت خویش را به دیده می کشاند.
درحال حاضر درتمام بلوچستان زنان سوزن دوز به این هنر مشغول اند. ازجمله عمده ترین مراکز سوزن دوزی استان می توان به مناطق اسپکه، هریدک، قاسم آباد، بمپور، نکوچ درشهرستان ایرانشهر، کوپچ، پیپ، مته سنگ، چانف، مهنت درشهرستان نیک شهر، ایرندگان، مارندگان، اسماعیل آباد درشهرستان خاش، گشت، سوران، جالق، کله گان در شهرستان سراوان و همچنین شهرستان زاهدان اشاره کرد.

يک کشتارگاه صنعتي دام در زاهدان پلمب شد

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اين اداره کل، "تورج همتي" افزود: اين مورد تخلف با توجه به بازديدها و پايش هاي به عمل آمده توسط کارشناسان محيط زيست از اين کشتارگاه دام انجام گرفت.
وي ادامه داد: اين کشتارگاه به علت رعايت نکردن مسائل زيست محيطي و بهداشتي و به استناد ماده 11 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، ماده 15 قانون جلوگيري از آلودگي هوا، آيين نامه جلوگيري از آلودگي آب و ساير مصوبات قانوني ديگر، به دستور مقام قضايي پلمب شد.

چند روز گذشته گزارش عینی خبرنگار روزنامه بلوچستان از محل کشتارگاه صنعتی بزرگمهر زاهدان واقع در جاده زاهدان میرجاوه منتشر شد و اکنون شاهد خبری با تیتر بالا از سوی خبرگزاری رسمی دولت هستیم. 
البته در گزارش بالا اسمی از نام کشتارگاه برده نشده است اما همان کشتارگاهی است که ناجوانمردانه و برای سودجویی بیشتر دست به اعمالی می زد که بالاخره نتیجه آن را مشاهده کرد.
خوشحالیم از اینکه میبینیم حرکتی با این سرعت از سوی مسوولان استانی صورت گرفت و با متخلف برخورد قانونی انجام شد اما خوشحالتر خواهیم شد زمانی که ببینیم عدالت اجتماعی در تمامی زمینه ها نمود پیدا کرده و برخورد قاطع مسوولان با افراد متخلف از هر قشری که هستند سایه امنیت نا حقی را که دارند از آنان دور می کند.

اجر خیر خواهان مردم با خداوند همانطور که الله تعالی در قرآن می فرماید: 
«و اقیموا الصّلاة و آتوا الزکاة و ما تقدّموا لأنفسکم من خیر تجدوه عند اللّه انّ اللّه بما تعملون بصیر».(سوره بقره ـ آیه 110)
نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هرچه از کار خیر برای خود پیش می فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت و به تحقیق خداوند به همه کارهای شما آگاه است.

مصلحت اندیشی مسوولان کشوری ، تیشه به ریشه مدیران کارآمد سیستانی بلوچستانی

نارضایتی مدیران استانی از جابجایی یک مدیر کارآمد در سیستان و بلوچستان
به گزارش روزنامه بلوچستان ، مسوولان سیستان و بلوچستان از جابجایی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیر کل گمرک زاهدان بشدت ابراز نارضایتی کرده بطوریکه این تغییر مدیریت را برای اقتصاد مرزی  تازه جان گرفته استان بسیار نامناسب ارزیابی کرده اند.
در جلسه تودیع و معارفه ناظر گمرکات استان که در سالن خاتم استانداری با حضور گسترده جمع زیادی از تاجران بلوچ و دیگر تاجران بومی و غیر بومی برگزار شد معاون اداری و مالی و توسعه منابع انسانی استانداری با ابراز گلایه شدید خود از مصلحت اندیش های مسوولان در جابجایی های برخی مدیران کارآمد در سیستان و بلوچستان ، این تغییرات را کند کننده توسعه استان عنوان کرد.
حامد علی مبارکی ادامه داد:متاسفانه برخلاف قوانین مدیریتی هر مدیری براساس احکام صادره 4 سال می تواند برای توسعه و پیشبرد اهداف سازمان خود برنامه ریزی کنند اما این مهم در خصوص مدیران لایق و کارآمد استان به کمتر از 2 سال بطول می انجامد و این امر سبب شده تا مدیری که تازه مشکلات چند ساله سازمان تحویل گرفته شده را حل کرده ،  شایعات جابجایی او به گوش میرسد.
وی تصریح کرد:این معضل هم طی همین هفته دامنگیر دو نفر از مدیران کارآمد استان شد که در روز گذشته تودیع رییس بانک کشاورزی استان و امروز هم ناظر گمرکات استان را در پیش رو داریم و بطور حتم خلاء حدف این مدیران خلاق و فعال می تواند در آینده نزدیک مشکل آفرین شود و این امر برای مسوولان کشوری خیلی مهم نیست و براساس مصلحت اندیشی های مبهم وار بدون نظر سنجی و  هماهنگی با مسوولان استانی اقدام به جابجایی مدیران در این استان استراتژیک می کنند.
وی که به نمایندگی از طرف استاندار در جلسه حضور داشت گلایه شدید استاندار را هم به مسوولان گمرکات ایران تقدیم کرد و افزود:متاسفانه استاندار به ضرورت جهت شرک در جلسه عازم تهران شد و قبل از رفتن نارضایتی خود را از این جابجایی های غیر کارشناسی شده ابلاغ کرد و بنده نیز که حامل پیام وی هستم این تغییرات را متناسب با شدت توسعه در استان ارزیابی نمی کنیم و تنها پاسخی که برای جابجایی های غیر کارشناسی شده از مسوولان شنیده ایم بر این محوریت بوده که « مصلحت است»
در ادامه این جلسه معاون اداری و مالی گمرکات ایران تغییر ناظر گمرکات استان را برای حل مشکل گمرکات بوشهر عنوان کرد و افزود:در گمرک بوشهر که سومین گمرک کشور و از موقعیت اقتصادی در وضعیت نامناسب مدیریتی قرار دارد براساس تصمیمات گرفته شده آقای اکبرپور برای حل این مشکلات مدیریتی مناسب بوده و از سیستان و بلوچستان جهت حل مشکلات سوء مدیریتی جایگزین مدیر نالایق قبلی خواهد شد تا تجربه طلایی سیستان و بلوچستان را دربوشهر شاهد باشیم.
فاتحی ادامه داد:ما نیز قبول داریم که این تغییرات  ناخواسته می تواند در عرصه های اقتصاد مرزی تاثیر منفی داشته باشد اما «مصلحت این است».
در پایان نیز صدری خواه به عنوان ناظر جدید گمرکات استان منصوب و از زحمات 17 ماه اکبرپور از سوی تاجران بلوچ و غیر بومی تقدیر و تشکر گرمی به عمل آمد که این امر نشان میدهد در برخی از مدیران افرادی هستند که واقعا به فکر مردم محروم و فراموش شده سیستان و بلوچستان بوده و برای حل مشکلات آنها شبانه روز کار می کنند تا واقعا توانمندی های نهفته استان شکوفا شود.
و اما جای این سوال مطرح می شود چرا در این استان که وجود مدیران لایق از نان شب برای مردم محروم واجب تر می باشد چرا مسوولان کشوری بعد از مدتی این افراد لایق و کارآمد را تک چین کرده و خلاء های بعضأ جبران ناپذیری را در استان ایجاد می کنند و «مصلحت اندیشی» های سیاسی وار می تواند روند توسعه شتاب دار و تازه جان گرفته این استان را به شدت کند و رنگ و بوی محرومیت را از استان مستعدد سیستان و بلوچستان در دولت عدالت محور محو نخواهد کرد.

سگهای ولگرد نگهبانان لاشه های کشتارگاه صنعتی زاهدان


گزارش عینی خبرنگار روزنامه بلوچستان: 
از زاهدان که به سمت میرجاوه حرکت کنیم در 8 کیلومتری این جاده کشتارگاه صنعتی دام "بزرگ مهر زاهدان" قرار دارد.
قبل از هر چیز به دلیل اهمیت موضوع تفاوت میان کشتارگاه های صنعتی و سنتی را بیان میکنم.
در کشتارگاههای سنتی امکانات لازم برای تامین الزامات بهداشتی وجود ندارد و امکان آلودگی و بیماری در گوشتهای حاصل از این کشتارگاههای وجود دارد.
اما در کشتارگاههای صنعتی تمامی ابزار برای تحقق بهداشت کشتار و همچنین سرعت کشتار پیش بینی شده است. به عنوان مثال لاشه ها قبل از بازرسی توسط دامپزشک به یکدیگر برخورد نمی کنند و تمامی ابزارهایی که با لاشه تماس دارند از جنس استیل ضد زنگ بوده و پس از تماس با هر لاشه با آب داغ استرلیزه می شوند. تمامی اعما و احشای درونی لاشه از سالن اصلی خارج می شوند و به سالن مخصوص عمل آوری انتقال پیدا می کنند. بخشهای تمیز و کثیف مجزا هستند و امکان انتقال آلودگی از مناطق کثیف به تمیز وجود ندارد.
احتمالا با این مقدمه فکر می کنید که به دنبال بررسی وضعیت داخلی کشتارگاه هستیم اما نه! این گزارش مربوط به محوطه کوهستانی پشت کشتارگاه است که هنگام حضورمان در آنجا شاهد بوی شدید تأفن، خون آبه، لاشه های گاو، سگ های ولگرد، لانه سازی سگها حتی در جثه لاشه ها و وفور پشه و مگس بودیم.
همین سگهای نگهبان و البته بسیار آلوده به درون شهر زاهدان در تردد هستند و خدا میداند با آلودگی ای که با خود به درون بافت شهری می آورند در آینده چه فاجعه های بهداشتی را باید شاهد باشیم.
در گذشته یکی از مشکلات محیط زیستی وجود کشتارگاه ها در درون بافت شهری بود که با خروج آنها از شهر امیدواری در بین طرفداران محیط زیست به وجود آمد که دوران کشتار آلودگی و به خطر افتادن جان مردم به آخر رسیده است.
باید توجه داشت که آلودگی کشتارگاه‌ها نقش مهمی در بروز بیماری‌های مشترک میان دام و انسان دارد. عمدتا باکتری‌هایی که ناشی از وجود کشتارگاه‌هاست، از طریق چاه‌های جذبی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود و سلامتی بسیاری از شهروندان را به مخاطره می‌اندازد که البته امیدواریم در این مکان که نسبتا دور از شهر است هیچ آب زیر زمینی ای به شهر راه نداشته باشد.
چرا؟ چون علاوه بر دفن نامناسب لاشه های این کشتارگاه در مناطق اطراف آن شاهد دپوی زباله های شهری و حتی بیمارستانی نیز هستیم که در گزارشهای بعدی حتما به آنها نیز خواهیم پرداخت.
طبق دستورالعمل بهداشتی مربوط به کشتارگاه ها ضایعات کشتارگاهی باید بلافاصله و با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی به واحد تبدیل ضایعات کشتارگاه و یا با فراهم اوردن کلیه امکانات لازم (بدون هر گونه نشد در طول مدت حمل ) به کارخانه تبدیل ضایعات مستقل انتقال داده شود و در غیر این صورت به شیوه بهداشتی در محل کشتارگاه دفن گردد.
و در هر صورت کلیه واحدهای دامداری، کارخانجات یا کشتارگاهها باید نسبت به تبدیل، محو یا دفن تلفات و ضایعات خود، به نوعی که باعث شیوع بیماری یا انتشار آلودگی نشود، اقدام کنند.
اما محلی که به آن مراجعه کردیم و تعداد زیادی لاشه گاو مشاهده کردیم نه کارخانه تبدیل ضایعات مستقل بود و نه لاشه ها در محل کشتارگاه دفن شده بودند.
لازم میدانم بعضی از بیماریهای مشترک میان انسان و دام را ذکر کنم: یماریهایی که بطور طبیعی بین حیوانات و انسان منتقل می شوند از جمله تب مالت – سیاه زخم و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو – مشمه – طاعون – تب راجعه – آنفولانزای پرندگان – سارس – سالک – کالاآزار- بیماریهای انگلی و بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان نامیده می شود.
متاسفانه در سیستان و بلوچستان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همه ساله جان تعدادی از مردم منطقه را میگیرد و حتی در ماه های اخیر نیز چندین مورد ابتلا گزارش و فوت صورت گرفته که لازم است رسیدگی بیشتری در این امر انجام شود.
از جمله روشهای پیشگیری برای عدم ابتلا به بیماریهای مشترک میان انسان و دام باید موارد زیر را انجام داد:
شناسائی و درمان کامل بیماران – جداسازی دام از محل زندگی انسانها – پرهیز از تماس بدن با بافتهای آلوده انسان و حیوانات مبتلا – استفاده از وسایل حفاظتی و جلوگیری از گزش کنه – جلوگیری از نقل و انتقال حیوانات مبتلا و قاچاق دام – بهسازی محل نگهداری دام – جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام – از بین بردن و کنه ها از طریق سم پاشی و ایجاد حمام ضد کنه – عدم استفاده از وسایط نقلیه شخصی جهت جابجائی دام و متعلقات آن ( پوست – پشم و کله پاچه تمیز نشده ) خودداری از کشتار دام بعنوان نذر و قربانی در داخل مغازه و معابر عمومی.
حال دو سوال مهم دارم
1. آیا متولیان امر بهداشت سری به اطراف کشتارگاه صنعتی شهر زده‌اند تا ببینند که در آنجا چه می‌گذرد؟
2. آیا کسی از خود پرسیده است که ضایعات شکم و روده‌ی حیوانات در کشتارگاه چه سرنوشتی دارد؟
ادامه مقاله را به صورت تصویری ارائه خواهم کرد که عکس گویا تر و بهتر از هر توضیحی است و امیدواریم جواب سوالهای بالا توسط مسوولان پیش از وقوع سونامی بهداشتی بررسی شده و راه حل مناسبی برای آنها اندیشیده شود.

تحلیلی بر اقدامات ضد و نقیض برخی مسوولان


با دستور معاون اول رئيس جمهور
استاندار سيستان و بلوچستان مسوول تصميم گيري واردات دام شد
با دستور «محمدرضا رحيمي »‌ معاون اول رييس جمهوري، استاندار سيستان و بلوچستان مسوول تصميم گيري واردات دام زنده از بازارچه هاي مرزي و انتقال دام و گوشت گرم از اين استان به ساير نقاط کشور شد.
درپي افزايش قيمت گوشت قرمز درتهران و برخي شهرها و کافي نبودن کشتار داخلي براي تامين نياز هموطنان و همچنين بحث هاي طولاني در مورد راهکارهاي مقابله با اين کمبود، در نهايت معاون اول رييس جمهوري اختيار جديدي را به استاندار سيستان و بلوچستان براي حل اين مشکل تفويض کرد.
براين اساس ،‌ازاين پس کمبود هاي داخلي مواد پروتئيني مي تواند از طريق واردات دام زنده و انتقال آن به صورت گرم يا زنده به ساير استانها از جمله تهران امکان پذير شود.
فعالان بازار مواد پروتئيني معتقدند: اين راهکار تاثير اساسي براي کاهش قيمت گوشت در شهرهايي همچون تهران دارد که به علت ممنوعيت هاي اعمال شده از سوي سازمان دامپزشکي در هفته هاي اخير به سمت بحران مي رفت.

اما این سوال مطرح می شود چرا در ماههای گذشته که مافیای گوشت برزیلی بطور خزنده اقتصاد گوشت کشور را بدست گرفته بود گوشت سیسان و بلوچستان به ناحق آلوده نامیده شد و در شرایط فعلی که دیگر سودهای کلان در کار نیست دوباره مسوولان کشوری به یاد پتانسیل های بسیار بالای استان سیستان و بلوچستان افتاده و با تفیظ اختیار به استاندار استان سعی بر پوشاندن سیاه نمایی های گذشته خود در حق این استان محروم دارند ،  گزارش ذیل نیز مستندی بر این ادعاست که براستی هر وقت منافع کشوری به خطر می افتد به یاد پتانسیل های سیستان و بلوچستان افتاده و بعد از رفع مشکلات  ، دوباره سیاه نمایی های این بازیهای سیاسی و اقتصادی تقویت خواهد شد.
 مسئولان استاني ادعاکردند
مافياي پشت پرده، عامل سياه  نمايي واردات گوشت از طريق سيستان و بلوچستان
به گزارش روزنامه بلوچستان ، در حالي که چندي پيش رئيس وقت سازمان دام پزشکي کشور ۷ استان را داراي تلفات دامي ناشي از بيماري تب برفکي اعلام کرد و عامل اصلي اين بيماري را ناشي از واردات دام هاي قاچاق از مرزهاي شرق کشور دانست، از يک سو استاندار سيستان و بلوچستان اين موضوع را به طور جدي رد کرد و از سوي ديگر نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي معتقد است دام هاي صادر شده از اين استان هيچ گونه آلودگي ندارد و مافياي پشت پرده، عامل سياه نمايي صادرات گوشت از سيستان و بلوچستان است.با وجود اين که سيستان و بلوچستان منشاء اصلي بيماري تب برفکي در کشور معرفي شده است اما گوشت قرمز اين منطقه که بيشتر از افغانستان وارد مي شود به دليل طعم و کيفيت آن، طرفداران زيادي در کشور دارد .

اختصاص بودجه 289ميلياردی برای جوانترین استان کشور

اختصاص  بودجه 289ميلياردی برای جوانترین استان کشور
به گزارش روزنامه بلوچستان ، در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه سیستان و بلوچستان 289 ميليارد تومان بودجه برای جوانترین استان کشور در سال 89 اختصاص داده شد.
«علي‌محمد آزاد» استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه سيستان و بلوچستان با تاكيد بر لزوم سرعت در اختصاص بودجه‌ها به منظور سرعت در انجام پروژه‌هاي عمراني، بر اتمام پروژهاي نيمه تمام در سال 89 تصريح كرد.
وي نظارت دائمي بر كيفيت انجام پروژهاي عمراني را از وظايف مديران برشمرد و برآورد صحيح ميزان هزينه پروژها را از سوي مشاوران تاكيد كرد.
استاندار سيستان و بلوچستان خواستار پيگيري مديران استاني از وزارتخانه‌هاي متبوع خود به منظور دريافت سهم اين استان از اعتبارات ملي شد.
معاون برنامه‌ريزي استانداري سيستان و بلوچستان نيز در اين جلسه گفت: توزيع اعتبارات به گونه‌اي انجام مي‌شود كه بين 14 شهرستان استان عدالت رعايت شده و پارامترهايي نظير وسعت، جمعيت و تعداد طرح‌هاي عمراني شهرها مدنظر قرار گيرد.
«اسد‌الله اكبري» خاطرنشان كرد: در اين جلسه 253 ميليارد تومان اعتبارات اختصاص يافته به استان بين دستگاه‌هاي اجرايي توزيع مي‌شود.
معاون برنامه‌ريزي استانداري سيستان و بلوچستان نیز ادامه داد: اين ميزان اعتبار بين 19 فصل، 72 برنامه، 500 طرح و حدود 3 هزار پروژه تقسيم مي‌شود كه بيشترين اعتبار به فصل مسكن و شهرسازي با 26 درصد اعتبارات اختصاص يافته است.
وي رقم ابلاغي بودجه هزينه‌اي استان را 121 ميليارد تومان اعلام كرد كه شامل حقوق و مزاياي كاركنان دولتي و هزينه‌هاي جاري ادارات دولتي مي‌شود.
وی اعتبارات اختصاص يافته به استان در پايان سال 88 را 335 ميليارد تومان اعلام كرد كه 64 درصد آن محقق شده است.
وي راهبردهاي اساسي بودجه سال 89 سيستان و بلوچستان را ارتقاي بهره‌وري همه عوامل نيروي كار، سرمايه و انرژي، تقويت زيرساخت‌ها، انضباط مالي و بودجه‌اي، كارآمدسازي نظام آموزشي، تقويت باورها و فرهنگ مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي، كمك به تامين مسكن گروه‌هاي نيازمند و كم درآمد و ساماندهي پروژه‌هاي عمراني اعلام كرد.
نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به بودجه سال 89 سيستان و بلوچستان گفت: توجه و گرايش مركز نسبت به اين استان توجه مناسبي است و با وجود اينكه اعتبارات استاني محدود است بايد در راستاي تمركززدايي كار شود.
«عباسعلي نورا» با اشاره به عقب ماندگي اين استان از توسعه كلان افزود: با اعتبارات فعلي، توسعه متوازن استان همپاي كشور محقق نمي‌شود و مديران استان بايد تلاش كنند سهم استان از اعتبارات ملي و وزارتخانه‌اي افزايش يابد.
در اين جلسه، برخي از مديران استان درباره نحوه توزيع اعتبارات عمراني و جاري استان، نقطه نظرات خود را ارائه كردند.

تقویت زیر ساخت های کشاورزی مدرن در خاش

راه اندازي آزمايشگاه توليد حشرات مفيد در بهشت کوچک سیستان و بلوچستان
آزمايشگاه توليد حشرات مفيد(انسکتاريوم) به مناسب هفته جهاد کشاورزي با حضور مسوولان در بهشت کوچک سیستان و بلوچستان به بهره برداري رسيد.
400 ميليون ريال اعتبار براي ساخت اين آزمايشگاه هزينه شده است.
اين آزمايشگاه اکنون بيش از يک کيلوگرم معادل 60 ميليون زنبور تريکوگراما به منظور مبارزه با کرم گلوگاه انار توليد کرده و همچنین
توليد و رهاسازي حشرات مفيد در اختيار بخش خصوصي قرار گرفته است.



آثارهنرمندان بومي سيستان و بلوچستان در اولويت ثبت و نشر
به گزارش روزنامه بلوچستان ، حمايت از هنرمندان بومي استان و ثبت، ضبط و نشر آثار آنان در بخش هاي مختلف در اولويت کاري مسوولان قرار دارد.
نورالله برشان مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان در آيين جشن فرهنگ و هنر خاش افزود: سياست هاي دولت بر نرم افزاري کردن برنامه هاي فرهنگي و هنري است و اعتبارات ويژه اي براي رونق بخش فرهنگ و هنر منطقه پيش بيني شده است.
وي گفت: امسال بيش از 100 برنامه فاخر و جذاب فرهنگي و هنري در استان به اجرا مي رسد.
وی افزود: دولت از سينماگران، شاعران، نويسندگان و هنرمندان رشته هاي مختلف فرهنگي و هنري استان حمايت مي کند و امسال، سال رونق فرهنگ و هنر منطقه خواهد بود.
برشان اظهار داشت: 50 خانه فرهنگ و هنر براي امسال پيش بيني شده که با حمايت هاي مسوولان در سطح شهرها، مراکز بخش ها و روستاها ايجاد مي شوند.
وي ادامه داد: به منظور گسترش فرهنگ ناب، اصيل، بومي و اسلامي منطقه ساخت فيلم هاي بلند سينمايي و مستند در دستور کار است و دولت براي رسيدن به اين هدف از هيچ گونه تلاش و کوششي فروگذار نخواهد بود.
وی گفت: امسال بيش از 46 هزار جلد کتاب به صورت رايگان در اختيار اداره ها و نهادهاي استان قرار مي گيرد.
سيستان و بلوچستان به ويژه شهرستان خاش داراي غناي فرهنگي منحصر به فردي است که توجه به مباني و احکام قرآن کريم، پيروي از سيره و رفتار بزرگان دين و داشتن آداب و رسوم، سنت ها، باورها و توانمندي هاي فکري، فرهنگي و هنري گوشه هايي از غناي فرهنگي منطقه به شمار مي رود.
ايجاد و راه اندازي يک مجتمع چند منظوره فرهنگي و هنري براي شهرستان خاش از ضرورت هاي مهم و خواسته اهالي فرهنگ و هنر منطقه است که نياز به حمايت هاي بي دريغ مسوولان به ويژه دست اندرکاران امور فرهنگي دارد.

تقویت مبادلات مرزی در سراوان

صدور كارت مبادلات مرزی براي 7 هزار سراواني‌
به گزارش خبرنگار روزنامه بلوچستان تاكنون براي 7 هزار نفر از ساكنان مرزي در سراوان كه عضو شركت‌هاي تعاوني مرزنشينان هستند، كارت مبادلات مرزي يا پيله‌وري صادر شده است.
عبدالحسين سجادي فرماندار سراوان گفت: در جمع مديران اين شهرستان اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال‌جاري براي 10 هزار نفر كارت پيله‌وري صادر شود.
وي افزود: با توجه به اينكه 90 درصد ساكنان مرزهاي اين شهرستان با كشور پاكستان، در مشاغل كاذب فعاليت داشتند شش تعاوني مرزنشين در اين مناطق راه‌اندازي و براي آنان ايجاد اشتغال شد.
وي ادامه داد: سهميه ارزي تعاوني‌هاي مرزنشين براي هر عضو، جابه جا كردن كالا تا سقف 30 ميليون ريال است.
فرماندار سراوان گفت: پس از صدور كارت مبادلات مرزي يا پيله‌وري براي اعضاي تعاوني‌هاي مرزنشينان اين شهرستان، سهميه ارزي به آنان پرداخت مي‌شود.
وي گفت: از مجموع 35 هزار سهميه اشتغال سيستان و بلوچستان از سوي دولت، 2 هزار شغل به اين شهرستان تعلق دارد كه با توجه به قابليت‌هاي مرزي و كشاورزي اين شهرستان، ايجاد اين تعداد شغل دور از انتظار نيست.
سجادي اضافه كرد: احداث كارخانه فرآوري خرما تاثير بسزايي در ايجاد اشتغال براي مردم منطقه دارد.
وي افزود: اين پروژه با اعتبار 23 ميليارد تومان هم‌اكنون 15 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
فرماندار سراوان خاطرنشان كرد: استخراج معادن كوه سفيد سراوان نيز از پروژه‌هاي اشتغال‌زاي منطقه است.
وي گفت: تعداد 15 حلقه چاه كشاورزي در مناطق مرزي جالق و كوهك توسط قرارگاه خاتم‌‌‌الاانبيا در حال حفر است كه پس از تكميل و آماده شدن به صورت رايگان در اختيار مردم منطقه قرار مي‌گيرد.

خون جوان در رگهای جهان

شب گذشته در تالار ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان مراسم گرامیداشت اهدا کنندگان مستمر خون استان برگزار شد.
در این مراسم که هرچند سر و صدا و حضور زیادی را دربر نداشت اما صمیمیت بین شرکت کنندگان وجود داشت صمیمیتی که نشان دهنده قلب پاک افراد است.
برای من خیلی زیباست وقتی که میبینم با چند قطره از خون که اهداء آن هیچ ضرری بر روی بدن ندارد زندگی در رگهای بسیاری جاری میشود. اینجاست که معنی مهر و عاطفه و لبخندهای نقش بسته بر لبان شرکت کنندگان جلسه دیشب را درک میکنم.
در ادامه سعی می کنم به جای گزارش جلسه مطالبی را بیان کنم که بیشتر میتواند مفید باشد.

آیا می­دانید بیشترین مصرف­کنندگان فرآورده­های خونی چه کسانی هستند؟ با اهدای خون، به چه کسانی یاری می­رسانید؟
1. کودکان و افراد مبتلا به تالاسمی ماژور
2. افراد مبتلا به هموفیلی
3. بیماران مبتلا به کم­خونی و سرطان و ...
4. مصدومین حوادث
5. نیازمندان به خون در حین اعمال جراحی
6. نوزادان مبتلا به زردی
7. زنان بارداری که دچار خونریزی شدید می­شوند
8. سوختگی­های شدید
9. بیماران دیالیزی
بیشترین مصرف­کنندگان فرآورده­های خونی بیماران خاص به ‌ویژه تالاسمی­ها، هموفیلی­ها و دیالیزی­ها هستند که در مجموع، بیش از صد میلیارد تومان فرآورده‌های خونی به طور رایگان دریافت می­کنند.
پس از آنها، بیماران شیمی ­درمانی قرار می­گیرند که بیشترین نیاز را به پلاکت و گلبول قرمز دارند و دسته سوم کسانی هستند که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

قفل تعطيلي برغرفه هاي بازارچه مرزی ميلک

مشاهدات عيني خبرنگار خراسان ازسفر به سيستان و بلوچستان
قفل تعطيلي برغرفه هاي بازارچه ميلک
اين جا «نيمروز» است، سرزمين اسطوره اي و تاريخي ايران زمين، سرزمين مورد علاقه باستان شناسان، زادگاه رستم دستان،قهرمان حماسي شاهنامه فردوسي و سرزمين مردمان سخت کوش ، ساده زيست و نجيبي که در طول تاريخ با شجاعت، رشادت و غيرت مثال زدني از مرزهاي کشور نگهباني کرده اند.رودخانه پرآب هيرمند نيز که به درياچه هامون مي ريزد همواره براي مردم مهربان سيستان برکت و روزي را در برداشته است به گونه اي که روزگاري اين جا به انبار غله ايران شهرت داشت اما خشکسالي هاي اخير و شرايط ويژه اي که بر مرزهاي شرقي ايران در اين سال ها حاکم شده است شرايط ديگري را براي سيستان و مردم خونگرم آن رقم زد و اقتصادي که بر پايه کشاورزي و دام پروري پررونق منطقه مبتني بود به تدريج به سوي قاچاق به ويژه قاچاق کالا و سوخت روي آورد تا جايي که در ۱۵- ۱۰ سال اخير سيستان به روش هاي مختلف مورد تاخت و تاز قاچاق و قاچاقچيان قرار گرفت و اين طور شد که اين تجارت کثيف با اين منطقه عجين شد ، اما با تلاش هايي که در اين سال ها انجام گرفت که بروز عيني آن هم طرح انسداد مرزهاي شرقي بود تا حدودي از حجم قاچاق کاسته شد اما با اين حال اين پايان ماجرا نيست.با اين اوصاف در ادامه سفر به مناطق صفر مرزي سيستان و بلوچستان و در نزديکي مرز ايران و افغانستان پس از عبور از شهرستان مرزي زهک و بازديد از چاه نيمه ها و کانال هاي انتقال آب آن که در نوع خود شايد کم نظير است و عمدتا به وسيله سدهاي کوچکي ميزان عبور آب تنظيم مي شود و به طور دقيق و جالب توجهي با استفاده از شيب زمين مزارع وسيع دشت سيستان را آبياري مي کند وارد بازارچه مرزي«ميلک» مي شويم محلي که با فنس هاي بلند احاطه شده است و ساختماني سوله اي شکل در وسط و چند انبار نيز در اطراف آن قرار دارد. 

کمبود امکانات امداد و نجات در بلوچستان ایران

کمبود بالگرد اختصاصی در استان حادثه خیز بلوچستان
به گزارش خبرنگار روزنامه بلوچستان ، در بلوچستان ایران با وجود حوادث زیاد در مقاطع مختلف و پهناوری بسیار زیاد این استان اما تا کنون برای امداد رسانی به مصدومین حوادث باید برای استفاده از بالگرد ،  از دیگر استانها گدایی کنیم تا اگه دلشان به رحم آمد یک بالگرد را بعد از نامه نگاری های زیاد به استان ما برای مدت محدود مامور کنند که معمولا هم نوش داروی بعد از مرگ سهراب بوده و در لحظات اول حوادث ، خبری از بالگرد بومی نبوده و نیست و این سوال مطرح می شود چرا در استان بلوچستان ما که معمولا آبستن حوادث طبیعی است یک بالگرد برای امداد رسانی در موارد اضطراری وجود ندارد؟؟
البته جواب دادن به این سوال خیلی هم نیاز به نفکرات فیلسوفانه ندارد باید ضعف بعضی از مدیران ارشد استانی را از بین گزینه های احتمالی این سوال برگزید.
اما این سوال در ذهمنم بی جواب ماند چرا وقتی الله بلوچستان را در نعمات خودش قرار داده و مهد کشاورزی و دامپروری و شیلات کرده چرا در مواقع بحرانی که این هم نعمتی از الله است مردم محروم بلوچستان باید تاوان ضعف مدیریتی مسوولان را بدهند؟
بر اساس قوانین پدافند غیر عامل استان بلوچستان ایران جزء استانهای خاص و حادثه خیز قرار گرفته و در توفان فت یا همان الماس که می توان به حق آن را بچه «گونو» نامید برای همه اثبات شد که جنوب بلوچستان در مقاطعی که بحرانهای آب و هوایی مواجه است باید بصورت اضطراری به داد مردم محروم و راحتتر بگویم فراموش شده برسند.
طول امواج 4 متری توفان «فت» یا الماس اگر به 10 متر میرسید بطور حتم چابهار زیبای بلوچستان با مشکلات جبران ناپذیری مواجه می شد و در این بین هم  یک دستگاه آنالیز طول امواج در دریای خروشان چابهار به ارزش 500 میلیون تومان هم غرق شد و سامانه GPS آن هم از کار افتاد و امکان رد یابی وجود نداره که این هم یکی دیگر از دسته گلهای جوجه توفان «فت» بود.
و پس از این موارد تازه مسوولان ارشد استانی به این نتیجه رسیدن که باید یک بالگرد در خود بلوچستان همیشه در حالت آماده باش باید قرار داشته باشد تا در مواقع بحرانی به جای گدایی از استانهای مجاور مستقل باشیم و از عدالت شیرین دولت دهم مردم محروم بلوچستان هم بیشتر بهره مند شوند.
اکثر جاده ای مواصلاتی و ارنباطی بلوچستان با توجه به ساختار شکننده ایی که دارند با کوچکترین فشاری تخریب شده و راهها بجای فرصت به تهدید مبدل می شوند و برقراری ارتباط را به سایر نقاط استان پهناور بلوچستان با مشکلات زیادی همراه می سازد و بررسی ها هم این معضل زیر ساختی را به خوبی نشان داده  و در توفان گونو مشخص شد که راههای مواصلاتی از کوچکترین استانداردهای راه سازی هم بی بهره می باشند و در این بین صرف هزینه ای میلیاردی از بیت المال یا بهتر بگویم بیت الحال هم مانند دیگر طرح های عمرانی بی پایه و اساس فقط چند صباحی در ظاهر زیبا بوده و در عمل و زیر بار یک باره میلیاردها تومان غرق می شود و باز تکرار همین قصه تلخ....
اما به راستی مسوولان از این مشکلات جاری  اطلاع ندارند؟!!!! و اینجاست که به یاد جمله ایی زیبا افتاده که چه خوش خوش گفت آن شاعر ادمی که خوابه میتونی بیدارش کنی اما مسوولی که خوش رو به خواب زده والله که نمیشه بیدارش کرد و در همون خواب رویاییش خواهد ماند و مردم بلوچ هم در این خواب زیبای مسوولان جایگاهی نداشته و ندارند....
البته از انصاف هم نگذریم امداد رسانی ها طی این چند مدت به گزارش های ارسالی خبرنگار روزنامه اینترنتی بلوچستان از منطقه نشان میدهد تلاش های خوبی صورت گرفته اما عقل حکم می کند پیشگیری بهتر از درمان 7 میلیاردی در بلوچستان است.

نحوه دریافت یارانه مردم محروم بلوچستان


لزوم افتتاح حساب الکترونیکی برای دریافت یارانه ها در بلوچستان
به گزارش روزنامه اینترنتی بلوچستان ، مردم محروم بلوچستان جهت استفاده از مزایای نقدی طرح هدفمند کردن یارانه ها می توانند به یکی از شعب بانکهای ملی ملت تجارت سپه صادرات مسکن کشاورزی رفاه کارگران پارسیان سامان توسعه تعاون توسعه صادرات اقتصاد نوین کار افرین پاسارگاد سرمایه سینا صنعت و معدن پست بانک و بانک قرض الحسنه مهر ایران در شهرهای بلوچستان مراجعه و در اسرع وقت نسبت به افتتاح حساب الکترونیکی(عابر بانک) اقدام کنند .
همچنین افرادی که دارای حساب الکترونیکی (عابر بانک)از قبل می باشند می توانند از همان حساب الکترونیکی استفاده نمایند و در صورتیکه به عنوان سرپرست خانوار قبلا فرم اطلاعات اقتصادی را در این استان تکمیل نموده اند می توانند از تاریخ بیست و چهارم خرداد ماه تا سی ام خرداد نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در سامانه الکترونیکی وزارت رفاه و تامین اجتماعی به نشانی اینترنتی www.refahi.ir  اقدام کنند .

چرا ما در جهان سوم زندگی می کنیم؟


مطلب زیر را از اینترنت ذخیره کرده بودم و متاسفانه آدرس جایی که آنرا منتشر کرده بود ذخیره نشده اما خواندن آن جالب است

تفاوت كشورهای ثروتمند و فقیر، تفاوت قدمت آنها نیست.
برای مثال كشور مصر بیش از 3000 سال تاریخ مكتوب دارد و فقیر است! اما كشورهای جدیدی مانند كانادا، نیوزیلند، استرالیا كه 150 سال پیش وضعیت قابل توجهی نداشتند، اكنون كشورهایی توسعه‌یافته و ثروتمند هستند.
تفاوت كشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.
ژاپن كشوری است كه سرزمین بسیار محدودی دارد كه 80 درصد آن كوه‌هایی است كه مناسب كشاورزی و دامداری نیست اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریكا را دارد. این كشور مانند یك كارخانه پهناور و شناوری می‌باشد كه مواد خام را از همه جهان وارد كرده و به صورت محصولات پیشرفته صادر می‌كند.
مثال بعدی سویس است.
كشوری كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نمی‌آید اما بهترین شكلات‌های جهان را تولید و صادر می‌كند. در سرزمینكوچك و سرد سویس كه تنها در چهار ماه سال می‌توان كشاورزی و دامداری انجام داد، بهترین لبنیات (پنیر) دنیا تولید می‌شود.
سویس كشوری است كه به امنیت، نظم و سختكوشی مشهور است و به همین خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده‌است (بانك‌های سویس).
افراد تحصیلکرده‌ای كه از كشورهای ثروتمند با همتایان خود در كشورهای فقیر برخورد دارند برای ما مشخص می‌كنند كه سطح هوش  و فهم نیز تفاوت قابل توجهی در این میان ندارد.
افراد تحصیلکرده‌ای كه از كشورهای ثروتمند با همتایان خود در كشورهای فقیر برخورد دارند برای ما مشخص می‌كنند كه سطح هوش  و فهم نیز تفاوت قابل توجهی در این میان ندارد.
نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند. زیرا مهاجرانی كه در كشور خود برچسب تنبلی می‌گیرند، در كشورهای اروپایی به نیروهای مولد تبدیل می‌شوند.
پس تفاوت در چیست؟
تفاوت در رفتارهای است كه در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.
وقتی كه رفتارهای مردم كشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل می‌كنیم، متوجه می‌شویم كه اكثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می‌كنند:
1.       اخلاق به عنوان اصل پایه
2.       وحدت
3.       مسئولیت پذیری
4.       احترام به قانون و مقررات
5.       احترام به حقوق شهروندان دیگر
6.       عشق به كار
7.       تحمل سختی‌ها به منظور سرمایه‌گذاری روی آینده
8.       میل به ارائه كارهای برتر و فوق‌العاده
9.       نظم‌پذیری
اما در كشورهای فقیر تنها عده قلیلی از مردم از این اصول پیروی می‌كنند. ما فقیر هستیم نه به این خاطر كه منابع طبیعی نداریم یا اینكه طبیعت نسبت به ما بیرحم بوده‌است.
ما فقیر هستیم برای اینكه رفتارمان چنین سبب شده‌است.

زاهدان را ديدم احساس ناامني در من به احساس امنيت تبديل شد

مطلب درج شده گزارش خبرنگار روزنامه خراسان در سفرش به زاهدان (دزاپ قدیم) می باشد که ما نیز عینا آن را منتشر میکنیم. امیدواریم روزی برسد که کاستی ها و مشکلاتی که در این گزارش به آنها اشاره شده وجود نداشته باشد.

"بدون تعارف بگويم وقتي صحبت از سفر به زاهدان شد اولين موضوعي که به ذهنم و همين طور اطرافيانم خطور کرد همين احساس ناامني بود احساسي که تحت تاثير القائات فيلم ها و اخبار متفاوتي که معمولا از اين ديار به گوش مي رسد شکل گرفته بود و متاسفانه بايد گفت تا حدود زيادي هم عموميت پيدا کرده است با اين حال سفر به هر سرزميني جذابيت هاي خاص خود را دارد و سفر به زاهدان هم بر اين اساس براي من انگيزه هاي زيادي در پي داشت"
 زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان را نمي توان با هيچ شهر ديگر مقايسه کرد. در اين شهر که به نسبت زابل و ديگر شهرهاي بزرگ استان از قدمت کمتري هم برخوردار است مردم با نژادها، فرهنگ ها، مليت ها، مذاهب، زبان ها و حتي لباس هاي متفاوت به صورت مسالمت آميزي در کنار هم زندگي مي کنند.زاهدان را با دقت و از روي کنجکاوي ديدم به همه جا چشم کشيدم حتي به منطقه صفر مرزي و جاده هايي که محل اصلي ترانزيت قاچاق محسوب مي شود با اين حال هميشه امنيت در کنارم بود... زاهدان شهر مردم غيور، خونگرم و با غيرت است با هر لباسي که باشند با هر زباني که سخن بگويند و با هر نژاد و مذهبي که هستند دلشان براي وطن مي تپد و البته زاهدان شهر مرزبانان غيرتمند است پس حق داريم آرامش و امنيت را با تمام وجود احساس کنيم.
اين شهر را در يک نگاه کلي و البته موشکافانه مي توان به ۲ بخش تقسيم کرد: ۱ - مراکز شلوغ و پرتردد مثل چهارراه رسولي، خيابان آزادي، چهارراه چه کنم و خيابان دانشگاه ۲- مراکزي شامل محلات شيرآباد، کريم آباد و همين طور پاساژ قائم وقتي از همکاران دفتر زاهدان مي خواستم آدرس محله شيرآباد را که عده اي آن را يکي از مناطق جرم خيز زاهدان مي دانند، بگيرم برخي توصيه کردند که بهتر است از خير رفتن به اين منطقه بگذرم! و جالب اين که وقتي دليل آن را پرسيدم يکي از همکاران گفت بسياري از شهروندان زاهدان هم جرات ورود به اين منطقه را به خود نمي دهند.
اما حس ماجراجويي در من گل کرده بود و دوست داشتم هر طور شده است اين منطقه زاهدان را از نزديک ببينم. منطقه اي که به گفته بسياري از شهروندان زاهداني بيشتر جرم ها از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق کالا و ... در آن اتفاق مي افتد.
در ديداري که با «اسماعيل حسين زهي» شهردار زاهدان داشتم از او در اين باره سوال کردم که وي نيز با رد صحبت هايي که درخصوص شيرآباد مي شود گفت: اگر دوست داشته باشيد مي توانيد خودتان برويد و از نزديک شيرآباد را ببينيد حالا وضعيت اين محله فرق کرده و شهرداري با کمک اهالي منطقه، بسياري از معابر را بازگشايي کرده است.وي مي گويد: نمي خواهم منکر جرم خيز بودن اين منطقه به دليل نبود فرصت اشتغال و فقر مردم اين منطقه حاشيه شهر شوم اما...

نگاهی اجمالی به زندگی طایفه ای

نگاهی اجمالی به زندگی طایفه ای
برگفته شده از وبلاگ طوقی
بسم الله الرحمن الرحیم
 وارد شدن آموزش وپرورش بطور رسمی به زندگی مردم بلوچ باعث یک لرزش اجتماعی گردید
به این معنی که زندگی مردم تنها برپایه کشاورزی و دامداری بود و لازمه زندگی دامداری و کشاورزی
داشتن یک زندگی عشیره ایی محض است را تکان داد
و در تکمیل این لرزش اجتماعی هم می توان به نقش تجارت همه جانبه اشاره کرد
معمولا در زندگی عشیره ایی بر مبنای کشاورزی و دامداری همه افراد قبیله در یک محدوده مکانی
زندگی می کنند و برای حفظ فیزیکی و اجتماعی خود از سایر قبیله ها مجبور به تعاون و همکاری
با هم هستند و خود را شریک درد رنج غم و شادی خود می دانند و هر گونه تعرض به قبیله را تک تک
انها تعرض به خود می دانند و ان جبر و یا هویت قومی آنها را به این فکر وا می دارد که مدافع حقوق
جمعی خود باشند و در هیچ حالی از موضع دفاع قومی پائین بیایند حتی و حتی در زمانی که حق به
جانب دیگری است و در این زندگی من جمعی حاکم بر من فردی است در تمام ابعاد زندگی افراد حاضر
به هر نوع از خودگذشتگی برای طایفه خود هستند از دست دادن مال و جان برای حفظ هویت قومی و یا برتری طلبی نسبت به سایر طوایف یک افتخار است یعنی عصبیت قومی به بالاترین حد خود می رسد
ناگفته نماند در این زندگی هم اخلاقیات خوبی به مانند احترام به بزرگتر حرف شنوی از انها و بسیاری ز اخلاقیات حسنه دیگر به چشم می خورد.
راننده بولدوزر ، قربانی بازگشایی خسارات توفان فت در جنوب بلوچستان
به گزارش روزنامه اینترنتی بلوچستان ، واژگوني بولدزر هنگام عمليات مرمت راه روستايي تخريب شده از سيل در حوالي روستاي «گوردر» از توابع بخش سرباز شهرستان سرباز، موجب مرگ راننده آن شد.
راننده اين خودرو سنگين در حال اجراي عمليات بازگشايي راه روستايي مرکز بخش سرباز به روستاي گوردر در بالاي گردنه بود که در پي حادثه اي به دره سقوط کرد.
بر اثر اين حادثه «محمد ارباب» 42 ساله جان خود را از دست داد.
اين راه روستايي در جريان ريزش باران شديد در منطقه، تخريب و مسدود شده بود.
مسوولان پليس راه سيستان و بلوچستان نيز با تاييد اين خبر اظهار داشتند : اين حادثه در رديف حوادث پيش بيني نشده قرار دارد.
گفتنی است: مسير فرعي روستاي گوردر به بخش مرکزي سرباز در مواقع بارندگي همواره تحت شعاع شرايط جوي قرار دارد.

خطر شیوع بیماری مالاریا بعد از توفان زیاد است

مناطق بلوچستان بخصوص چابهار دارای زمین هایی با خاصیت نفوذ ناپذیری کم نسبت به دیگر نقاط استان است . این امر سبب شده تا پس از بارانهای شدید چند روز گذشته جنوب بلوچستان برکه های زیادی از آب های راکد در این مناطق مرطوب ایجاد شود که این امر می تواند بستری برای پیدایش پشه مالاریا یا همان (آنوفل ماده) باشد که با تکثیر خود در این آبهای راکد تهدید خاموشی برای سلامت مردم منطقه خواهند بود.
به گزارش خبرنگار محلی روزنامه بلوچستان از این مناطق ، وجود برکه های متعدد در مناطق مسکونی چابهار و عدم توجه جدی به خطرات آبهای راکد سبب شده تا پشه مالاریا در خاموشی هدفمند خود ، برای توفانی دیگر در آینده نزدیک در حال تکثیر خطرناک خود باشد.
توفان 7 میلیاردی «فت» که طی چند روز گذشته جنوب بلوچستان را درنوردید خسارات مالی زیادی بهمراه داشت  بگونه ایی که تا کنون خسارات برآور شده آن ، بیش از 7 میلیارد بوده و با توجه به شدت خسارات و تخریب جدی راههای ارتباطی ، از طریق هوایی امداد رسانی به جنوب بلوچستان ادامه دارد.
به گفته مسوولان چابهاری در بسیاری از مناطق این شهر وجود آب های راکد باقی مانده از توفان «فت» و بارش 110 میلیمتری باران می تواند زمینه ساز توفان دیگری با عنوان مالاریا در این منطقه باشد.
طبق آمارهای منتشر شده در سال گذشته بیش از 11هزار و 460 گزارش ابتلا به بیماری مالاریا در ایران گزارش شده که متاسفانه 70 درصد آن مربوط به بلوچستان بوده است. 
با توجه به این آمار و شرایط به وجود آمده در منطقه باید تمهیدهای ویژه ای از طرف مسوولان مربوطه پیش بینی شود تا از بروز توفانی جدید جلوگیری شود.
راه های پیشگیری از مالاریا:
روش های بسیار زیادی برای جلوگیری از چرخه این بیماری و مرگ ومیرهای ناشی از آن وجود دارد. یکی از روش های ضروری برای پیشگیری از مالاریا از بین بردن آب های راکد برای جلوگیری از تخم ریزی پشه مالاریا و استفاده از آفت کش هایی به نام د.د.ت است. این دو روش در گذشته بسیار موثر واقع می شد بخصوص در شهرهایی که احتمال گسترش این بیماری در آنجا بسیار کم بود مثل واشنگتن، اما در مناطقی که احتمال بروز مالاریا بسیار زیاد است، این روش ها دیگر کاربرد چندانی ندارند.
از دیگر عواملی که به پیشگیری از مالاریا کمک می کند نصب پنجره های توردار در منازل و یا پشه بند است. هر چه انسان کمتر در معرض پشه آنوفل قرار گیرد، احتمال بروز او به این بیماری طبیعتا کمتر است. تمام مسافرانی که به مناطق گرمسیر مسافرت می کنند اعم از بچه، طفل و... باید با استفاده از داروهای ضدمالاریا از خود حفاظت کنند.